Guller Zoltán kijelentése egyértelmű volt: a turisztikai ügynökség támogatni fogja a Mátraháza és Kékestető közötti kabinos felvonó megépítését! Még ebben az évben a kormány elő kerülhet a kiemelt turisztikai fejlesztési térséggé válást támogató előterjesztés is.

Hamarosan megkaphatja a kiemelt turisztikai fejlesztési térség státuszt a Mátra. Múlt héten Horváth László, a térség országgyűlési képviselője (Fidesz-KDNP) meghívására terepbejáráson vett részt Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetője, aki kérdésünkre megerősítette: még ebben az évben a kormány elő kerülhet a kiemelt turisztikai fejlesztési térséggé válást támogató előterjesztés. A címmel jelentős, több tízmilliárd forintos pénzügyi forrás jár, melyet az önkormányzati és állami tulajdonban lévő turisztikai szolgáltatások és termékek fejlesztésére, valamint a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére lehet fordítani.

Mint arról korábban a Kékes Online már beszámolt, Horváth László ez év júniusában Szövetség a Mátráért elnevezéssel mozgalmat indított. A szövetség munkaszervezetét dr. Bujdosó Zoltán, az EKE rektorhelyettese, a gyöngyösi campus vezetője fogja össze. A mozgalom keretében egy új területi lehatárolás jött létre, melynek része a Magas- és a Felső Mátra, de az érintett területhez tartozik például Verpelét, Bükkszék, Parád, Mátraderecske és Sirok is.

A mátraszentistváni sípark bejárásán

A szövetség az elmúlt hónapokban összeállította azt a szakmai dokumentumot, mely az új turisztikai törvény elvárásainak megfelelően egységes fejlesztési szemlélettel készült és a Mátra kiemelt turisztikai fejlesztési térséggé nyilvánításához szükséges. Horváth László ezt a munkaanyagot adta át a szakmai egyeztetésen a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetőjének. Guller Zoltán a bejáráson hangsúlyozta: a turisztikai törvény nem a pontszerű, önálló fejlesztéseket támogatja, hanem a regionális, térségi kezdeményezéseket, melyek együttesen nagyobb hatást gyakorolhatnak az érintett térségre.

A tervezés első szakaszában a fejlesztési tématerületeket jelölték ki, ezekre épülnek majd a konkrét projekttervek. Ilyen terület például a közlekedési és közüzemi infrastruktúra, a Mátra gyógyhelyei, az aktív- és extrémsport hálózat, a mátrai várak, a jelenleg használaton kívüli turisztikai létesítmények vagy a dél-mátrai falvak bor és gasztronómiai útvonalai. Ilyen egység ezen felül a vallási és zarándokturizmus, a fenntartható mobilitás – Mátravasút, libegők, kerékpár, e-kerékpár, emberi meghajtású vagy elektromos eszközök rendszere, – a Felső-mátrai falvak vonzerőfejlesztése, a marketing, a turisztikai kutatás és az innovációs feladatok is. Guller Zoltán elmondta: a konkrét projektek közül a Magyar Turisztikai Ügynökség mindenképpen támogatni fogja a Mátraházáról induló, Kékestetőre érkező, négyévszakos kabinos felvonó megépítését.

Horváth László és Guller Zoltán a Mátrát érintő fejlesztésekről egyeztetett

A kiemelt turisztikai térség projekttel szorosan összefügg a Felső-Mátra szélsőséges időjárás esetén sérülékenynek bizonyult légvezetékeinek földkábelekre cserélése is. A helyi lakosok, a szolgáltatók és a Mátrába érkező vendégek biztonságos áramellátást szolgáló elektromos hálózat tervezése Horváth László kezdeményezésére már zajlik, a közeljövőben készülhetnek el a tényleges költségekkel ellátott engedélyes tervek, s az időjárás függvényében ebben vagy legkésőbb a következő téli szezonban a kivitelezés is megindulhat.

Szép kilátások, komoly összegek: Az országban eddig három kiemelt turisztikai térség van: Balaton, Sopron-Fertő és Tokaj–Felső-Tisza–Nyírség. Ez a státusz komoly forrásokat jelent az érintett régióknak, a Balaton 300 milliárd, Sopron-Fertő mintegy 70 milliárd, Tokaj–Felső-Tisza–Nyírség pedig 102 milliárd forintból fejlődhet tovább.

Szerző: KékesOnline
Fotó: Lénárt Márton