A Parádfürdői Állami Kórházban 2013 óta, prevenciós jelleggel működik az Egészségfejlesztési Iroda, most ezt bővítették lelki egészségközponttal. Cél az emberek mentális egészségének megőrzése, a tanácsadás, a segítségnyújtás. A lelki egészségközpont szolgáltatásairól Szakács Ibolyával, az iroda szakmai vezetőjével beszélgettünk.

Már 6 éve működik az Egészségfejlesztési Iroda. Miben más az újonnan alakult egészségközpont?

A kezdetektől része volt a munkánknak a mentálhigiénés tanácsadás is, és az ehhez kapcsolódó lelki feladatok ellátása. Az EFOP-os pályázati csomagban lehetőségünk nyílt arra, hogy tovább bővítsük szolgáltatásainkat. Azt látjuk, hogy egyre nagyobb igény van ránk, hiszen a testi egészség nem létezhet lelki egészség nélkül, a kettő harmóniája adhat teljes egészséget.

Hány fővel dolgoznak?

A kibővült iroda, a pályázatnak köszönhetően, plusz két fő teljes állású mentálhigiénés szakemberrel dolgozik, így összesen négyen vagyunk, de van néhány külsős segítőnk is.

A szolgáltatásokat csak a Parádon és környékén élők vehetik igénybe?

Az egészségfejlesztési irodák járási hálózatban működnek, amely jelenleg is fejlesztés alatt áll. Mi az elsők között alakultunk meg 2013-ban, járási hatókörrel működünk. A továbblépés nyilván az, hogy pár éven belül minden megye minden járásában működjön ilyen iroda, elsősorban egészségügyi intézményhez kötötten. Ha járáson kívüli kliens keresi meg az irodánkat, természetesen senkit nem küldünk el, aki nem a pétervásárai járás lakosa, annak is ingyenesen biztosítjuk minden szolgáltatásunkat.

Nyilvánvalóan az elnevezés – lelki egészségközpont – sok mindent elárul, de mégis melyek a legtipikusabb problémák, amelyekkel megkeresik önöket?

Számos problémát látva elsősorban a családok egészség-magatartásán szeretnénk változtatni, a jövő generáció egészségi állapotának javítása érdekében, ehhez kínálunk segítséget akár egyéni, akár csoportos formában. Szülőklubokat szervezünk, iskolákat, óvodákat látogatunk, kapcsolatban állunk védőnőkkel, pedagógusokkal, orvosokkal. Az egyik legnagyobb probléma az elhízás kérdése, ez sajnos egyre nagyobb számban érint fiatalokat. Mindez a helytelen táplálkozás és mozgásszegény életmód következménye is, de lelki okai is vannak.

Hogyan történik a segítségnyújtás?

A prevenciónak több szintje van, elsősorban a megelőzés a cél, tehát egészségünkkel már akkor törődni kell, amikor még nincsen baj. Sokféle csatornán és módon kívánunk rendelkezésre állni. Előadásokat tartunk, készítettünk egy PR filmet, információs anyagokat, ezeket használják háziorvosi rendelők, különböző intézmények a saját területükön. Ma már gyakorlat van arra, hogy akár háziorvos is küld hozzánk klienseket. Állapotfelméréssel, tesztekkel dolgozunk, ezek eredményei alapján tesszük meg a további lépéseket, tanácsot adunk, beszélgetünk, támogatjuk a hozzánk érkezőket. Ha úgy érezzük, hogy az adott egyén állapota meghaladja a mi kompetenciánkat, továbbirányítjuk a megfelelő szakemberhez. Nincs korlát, annyiszor jön hozzánk a kliens, ahányszor szeretne.

Hogyan lehet az egészségközpontba bejelentkezni?

Az iroda Parádfürdőn működik, a kórház területén, így az intézmény honlapján mindenféle elérhetőség megtalálható.

 

2019. május 11.

Kékes Online, K. B.

Fotó: EFI