Tizenkét település érdekében, napirend utáni felszólalásban kérte a Kormány segítségét a recski és kisnánai bányában kitermelt kő közúti szállítása által okozott problémák megoldására Horváth László miniszterelnöki megbízott, országgyűlési képviselő. A tarthatatlan helyzet megodását a vasúti fuvarozásra váltás eredményezheti.

Horváth László az Országházban elmondta: a Heves megye Tarna-menti települései közvetlen közelében működő két bányából származó követ közel két évtizede közúton, kamionokkal szállítják a 2416-os számú úton – a Mátra alján – Kisnána, Domoszló, Markaz, Abasár érintésével, vagy a másik útvonalon, Verpelét, Feldebrő, Aldebrő, Tófalu, Kápolna, Kompolt és Kál települések felé. A recski kőbánya felől érkező 40 tonnás kamionok mindezeken túl még további egy községen, Tarnaszentmárián is áthaladnak, s itt is, ahogy a többi település esetében, a lakóövezet hosszában elhelyezkedő szűk főúton haladnak végig.

Az évi több ezer kamion visszafordíthatatlan károkat okoz az itt élő emberek egészségében, rombolja az ingatlanokat és tönkreteszi az utakat. A házak, melyek közvetlenül az út mellett fekszenek, folyamatosan repedeznek, statikai állapotuk egyre romlik. Az állandó zaj- és porszennyezés elől lehetetlen elmenekülni, a turistákat, az ide érkező vendégeket is elriaszthatja a hatalmas forgalom, s nyilvánvalóan a baleseti kockázat is jelentős. Az 50-60 éve épült utak egyszerűen nem bírják a tovább a terhelést, s az emberek is egyre elkeseredettebbek.

Egyensúlyba kell, hozni a gazdasági és társadalmi érdekeket, meg kell őrizni a munkahelyeket, ugyanakkor amellett sem lehet elmenni, hogy az itt élők mindeddig a helyzet vesztesei voltak. A probléma végső megoldását a kőszállítás vasútra helyezése jelentené.  Erre van is lehetőség, mert a Kál-Kápolna-Recsk közötti vasúti vágányt az első Orbán kormány ideje alatt felújították, teherbírását megnövelték épp azért, hogy a kőbányákból a követ vasúton lehessen szállítani. Ezt a vonalat a Gyurcsány-kormány bezáratta, újranyitása azóta sem sikerült.

A megoldás a Verpelét határában lévő, jelenleg elhagyott vasútállomás helyén építendő kőrakodó lehet. Fotó: Gál Gábor

Horváth László felszólalásban hangsúlyozta: ha csak a kisnánai kőbánya éves kitermelését vesszük, kiderül, hogy az évi 4-500 ezer tonna kitermelt kőmennyiséget 20 ezer kamionnal lehet elszállítani, s mivel az üres járművek ugyanerre jönnek vissza, máris évi 40 ezer kamionról beszélhetünk. A kisnánai kőbányától beszerzett termelési- és szállítási adatok szerint a Tarna-menti településeken áthaladó kamionforgalom közel egyharmada csak azért megy végig a már felsorolt településeken, hogy a káli vasútállomás rakodóján vagonokba rakják át a szállítmányokat.

Megtudtuk: a képviselő több éve folyamatosan egyeztet az ügyben az érintett települések vezetőivel, a hatóságokkal, a bányák és a MÁV képviselőivel, hogy a méltatlan helyzet mielőbb megnyugtató módon rendeződjön a több mint 20 ezer kárvallott érdekében.

A megoldásban minden szereplő egyetért: a vasúti rakodás Verpelét város belterületi határán kívül, a meglévő vasútállomáson, egy új vasúti rakodó megépítésével oldható meg, így a kisnánai kőbánya irányából a közúti fuvarozás egyetlen település belterületét sem érintené.

A részletekkel kapcsolatban megkerestük a képviselőt, aki kiemelte: a kisnánai bányaüzemtől 3 km-re lévő, jelenleg használaton kívüli vasútállomáson több, a fejlesztésbe bevonható vágány áll már most is rendelkezésre. További előnye a beruházásnak, hogy a felújított rész Verpelét és Kál-Kápolna közötti szakaszának kihasználtsága is nagyságrendekkel megnőne. A beruházáshoz jó alapot nyújtanak a már meglévő tervjavaslatok, a pontos részletek egyeztetése a kisnánai kőbánya és a MÁV között jelenleg is zajlik.

Nem tartható tovább, hogy a két bányából évente közel 100 ezer tonna követ közúton fuvaroztatnak annak ellenére, hogy a közelben lévő Recsk-Kál vasútvonal alkalmassá tehető a szállítása. Az itt élők nem lehetnek tovább az ügy vesztesei!

A térség országgyűlési képviselőjeként, az itt élők érdekeit, biztonságát az épített- és a természeti értékek, valamint a környezet védelmét szem előtt tartva kértem a Kormányt, hogy biztosítson forrást egy közel 20 éves probléma megoldásához.

Kékes Online, Burián Orsolya
2021. 02. 23.