Gyöngyös és Lajosháza között újra jár a legendás Gyöngyi gőzös pénteken és szombaton. A nosztalgiavonatban a Mátravasút mintegy 100 éves Orenstein&Koppel kocsija is közlekedni fog. Mutatjuk a részleteket és mesélünk a vasút történetéről!

Egy kis történelem

Mielőtt képzeletben, vagy valóságosan is felülnénk Gyöngyösön a Mátravasút kocsijaira, ismerkedjünk meg röviden történetével. Ismerkedjünk meg röviden a vasút történetével, ami az Egererdő Zrt. üzemeként működik! Vonalhálózata Gyöngyös városától északra sajátos módon, több egymástól független vasút összekapcsolásával közelített a város felé. Eredeti rendeltetése az erdő termékeinek és a vonalak mentén fekvő kőbányák anyagának szállítása volt. Az első vonalon, a Nagy-völgyben 1906-ban lóvonattal, kocsikkal szállították a fát. A többi vonal, a Szén-pataki, a Cseternási a Galya-tető déli lejtőjéről indult, hogy a Mátra-Szalajka völgyben találkozzon és kövesse a Nagy-patakot Gyöngyössolymos északi részéig. Itt a Monostor-völgyi vasutat is magához ölelte, hogy azon szállíthassák az ipari és tűzifát. Egy másik vonal a parádi országút padkáján létesült 1911-ben, hogy azon a farkasmályi kőbányából kitermelt andezitet a gyöngyösi MÁV állomásra juttassák. A két vonal összeköttetése azonban még váratott magára. A gyöngyössolymosi vonalakat 1916-ban gőzvontatásúra rendezték be, az első gőzmozdony a „Liza” különleges mutatvánnyal érkezett a Gyöngyössolymos északi részén lévő „házába”. Gyöngyösre nagyvasúton érkezett, Gyöngyös és Gyöngyössolymos között kisvasúti vágányhálózat hiányában közúton „saját lábán” kellett kijutnia fűtőházába. Gyöngyös és Gyöngyössolymos utcáin úgy pöfögött végig, hogy előtte lerakták a vágánymezőket, amelyeken áthaladt. Ezeket aztán felszedték és előrevitték, így érkezett meg 11 nap után rendeltetési helyére. A korabeli források szerint több százan követték az eseményt

Az 1920-30-as évek

1923-ban épült ki a Farkasmály-Mátrafüred közötti „benei vasútvonal”. A legendás gyöngyösi polgármester, dr. Puky Árpád még 1923 szeptemberétől elérte azt, hogy esetenként személyek is utazhattak a kisvasúton. Újabb tárgyalások eredményeként, – immár végérvényesen – 1926. június 19-én Rábel Mihály üzemvezető irányításával megindult a korlátozott közforgalmú személyszállítás Gyöngyös és Mátrafüred között. A vasút gazdája Gyöngyös Megyei Város Villamosműve lett. A város 1927-ben olyan idegenforgalmi terv megvalósításához fogott, amelyben a kisvasút kiemelt szerepet kapott. A „Karcsi”, „Gizi” és „Janka” nevű gőzösök hamarosan a városiak kedvencei lettek. A II. világháborút a „Liza” és a „Janka” szétszerelve, ám épségben vészelte át a mátrai erdőkben elrejtve.

Az államosítástól napjainkig

1945. február 25-én a Gyöngyösi Nemzeti Bizottság a Mátravasút élére ügyvezető igazgatónak kinevezte Kabdebó Jánost.1945. április 10-ig a vasutat a szovjet megszálló katonaság használta, közforgalom nem volt rajta. Miután a szerelők ismét munkába állították a mozdonyokat, 1945-1946 telén megindult a mátrai vonalakon a kő-, fűtőanyag, szerszámfa és egyéb áru szállítása. Bár a tervutasításos években megindult a kisvasút általános fejlesztése, nem villamosították, és a gyöngyössolymosi vonalon sem indították meg a személyforgalmat. 1951-ben a pipishegyi Szerszám- és Készülékgyár építkezéséhez, állami beruházással Mátrafüredtől 3,6 km vasútvonalat fektettek le. 1953-1955 között a teherforgalmat több vonalon megszüntették, viszont 1958-1961 között a Gyöngyös városi és a Gyöngyössolymos községi tanács közös kezdeményezésére a személyforgalmat a gyöngyössolymosi vonalon is megindították. Az 1960-as évek elején a gőzmozdonyokat fokozatosan dízelmozdonyok váltották fel. Ekkoriban csökkent a fuvarozás, viszont jelentősen nőtt a turizmus igénye.

A vasút ekkor második fénykorát élte, addigi történetében a legsikeresebb év 1961 volt. 160 ezer tonna árut és 399 ezer utast szállított. Vasútvonalain naponta hat pár személyvonaton túl 14 pár tehervonat közlekedett. Akkori nevén a Mátrai Úttörővasúton turisták ezrei utaztak a kisvonaton. A hanyatlás a 70-es évek végén kezdődött, amikor a fuvarozás országszerte a közútra terelődött, ezért az erdőkben is feltáró utak épültek. 1978-tól a vasúton fát egyáltalán nem, 1980-tól pedig követ sem szállítottak. Egyetlen tevékenysége már csak a turistaforgalom kiszolgálása lett. A Mátravasút 18 km-re lecsökkent két vasútvonalán már csupán a turisták utaztak. 1980-tól kezdődtek a korszerűsítések, amelyek szünetekkel, de a mai napig tartanak, ebben az évben a Gyöngyös-Mátrafüred közti útvonal újul meg. Szerencsére, az Egererdő Zrt. által üzemeltetett Mátravasút láthatóan jó kezekben van, hiszen évről évre sokan kerekednek fel, hogy kisvonattal fedezzék fel a Mátrát

A legendás Gyöngyi

A Gyöngyi mozdony 1954-ben készült Romániában, 2006 óta közlekedik a Mátravasúton. Két éve teljes felújításon esett át, Debrecenben megújult kazánrendszere, csőrendszere és futóműve is. Ahogyan korábban is, évente néhány alkalommal szállítja azokat, akik egy igazán romantikus, múltidéző utazásra vágynak.

Vonatra fel!

Most pedig induljunk útnak, hiszen más alkalommal érdemes útba ejteni a vasút melletti Gyöngyössolymost, hiszen több állomás is érinti a települést. A településen az első állomás a Jánoska, ahol Nepomuki Szent János szobra látható. Utána a Toppancshíd megállótól nem messze, egy régi ház feliratán érdekességre bukkanunk, egykor szikvízüzem volt itt. Elhagyva Solymost már a Mátra erdeiben utazunk. Egykor Lajosházáig vitt a vonat, ma már a Szalajkaházig utazhatunk. Itt szálláshely is várja a kirándulókat, de túrázzunk egyet! Aki szeretné még a régi talpfák nyomait látni, annak irány Mátraszentimre, ugyanis a zöld négyzet jelzésen egészen a Felső-Mátráig mehetünk!

Fontos tudnivaló, hogy a pénteki és szombati Gyöngyi vontatta utazásra menetjegyet csak menettérti utazásra lehet megvásárolni, ennek 5000 Ft/fő. A vonatokon maximum 40 fő utazhat, ezért előzetes regisztráció kötelező a 37/312-447 telefonszámon, ami 9 és 16 óra között hívható. Pénteken 13.24-kor indul a gőzös Gyöngyösről, míg szombaton 10.54-kor és 14.30-kor. Lajosházára mintegy félórás zakatolás érünk ki, ott szintén egy 30 percnyi szabadidőnk lesz, míg visszaindulunk Gyöngyösre.

 

2022. június 9.

Kápolnai Nagy Ágnes

Forrás: Misóczki Lajos: Gazdasági, erdei, bánya és ipari kisvasutak a Mátra vidékén a 19-21 században, egereredo.hu

Fotó: Kápolnai Nagy Ágnes, Fortepan

Kiemelt fotó: Facebook, Mátravasút