Látványos hídszerkezet tervezésére került sor a Kisfaludy utcai régi közúti híd újragondolásával Miskolcon. A kerékpáros híd kivitelezője az Y-hidat is építő HE-DO Kft. A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg.

 A miskolci Y-híddal kapcsolatos beruházás alapkövét 2019. október 11-én helyezték el a szakemberek, azóta a kivitelezési munkákat a HE-DO Kft. ütemterv szerint és teljeskörűen végzi, generáltervezőként a kiviteli terveket a budapesti székhelyű Speciálterv Kft. készíti. A komplex létesítmény építésének helyszíne Miskolcon a Pfaff Ferenc utca, a Vörösmarty Mihály utca és a Kisfaludy Károly utca csomópontjánál található, amely keresztezi a Gömöri és a Tiszai pályaudvarok közötti vasútvonalszakaszokat és az ott található vasúti deltavágányt. A beruházás kulcseleme a Miskolc belvárosának közvetlen szomszédságában épülő, számos szempontból egyedi, a beruházás névadó hídszerkezete, az úgynevezett Y-híd. Tartószerkezeti elemei 2021 végére elkészültek, így párhuzamosan a csatlakozó útnak és közműépítési munkálatoknak is újabb fázisa kezdődhetett meg.

A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése is szerepet kap

A beruházó, a kivitelező, a tervező és Miskolc városa közötti példaértékű együttműködés eredményeképpen a lakosság igényei mindvégig nagyfokú figyelmet élveztek. Így a fenntartható városi közlekedésben egyre nagyobb szerepet követelő, és Miskolcon is egyre jelentősebb kerékpáros infrastruktúrát is fejlesztik. Az alapberuházás kiegészítéseként a város kerékpáros hálózata, egy ezidáig nem létező elemmel bővül. A meglévő Szinva-part kerékpáros-főhálózati gerincet a szakemberek összekötik az egyre növekvő lélekszámú, belvároshoz közeli elhelyezkedésű, de egyúttal kertvárosias Martinkertvárossal. Az észak-déli irányú, új kerékpáros kapcsolatot biztonságosan, a közúti forgalomtól függetlenül építik ki, ezért a 80-as számú MÁV vasúti fővonal felett új kerékpáros híd is létesül.

Az új híd felhasználja a régi építményeit 

A vasúti csomópont felett létesülő Y-híd belterületi közútként a szélső forgalmi sávokat használva maga is kerékpározható lesz, de köztudott, hogy a családos-kisgyermekes, kerékpárosok előnyben részesítik a védett útszakaszént funkcionáló önálló kerékpáros létesítményeket. Az új kerékpáros hídszerkezet számos szempontból „okos”, a meglévő adottságokat jól használja, előnyére fordítja. Egyrészt a MÁV vasúti infrastruktúrájával is sűrűn ellátott, élő városi szövetben nem kell, hogy épüljön a földet is bolygató alapozás. A híd ugyanis felhasználja az 1894-ben épült Kisfaludy utcai régi közúti híd funkciót. A korábban a híddal dolgozó mérnökök által épített masszív szekrényalapok és terméskővel borított felmenő falazatok alkalmasak a megjelenésében karcsú, anyagában acél, könnyű kerékpáros híd felszerkezet alátámasztására.

A híd felszerkezet tervezésénél alapvető szempont volt a műszakilag elérhető legkisebb hídpálya szerkezeti magasság is. Célként fogalmazódott meg, hogy az északról csatlakozó rámpaszakaszon a legkedvezőbb eséssel, a lehető legkisebb magasságot leküzdve kelljen a kerékpárosoknak felhajtaniuk az igen magas vasúti űrszelvény fölé. A hídtervezők ezért úgynevezett alsópályás hídszerkezetet alkalmaztak, amikor a fő tartószerkezeti elemek a kerékpáros pálya fölé magasodnak.

A karcsú csövekből összeállított főtartók ívei és függesztőrúdjai látványos hídszerkezetté állnak össze

A hídpálya korszerű, modern, úgynevezett ortotróp acélszerkezet, az ívek alsó húrjait is alkotó peremtartók közötti, bordákkal merevített acéllemez egyben látja el a hossz- és keresztirányú teherhordási feladatokat. A magassági vízelvezetést is biztosító keresztirányú eséssel együtt is rendkívül kis magasságú, mindösszesen 35 centiméter vastagságú hídpálya alkalmazását tudták megvalósítani a tervezők. Az elegáns hídszerkezet kéttámaszú, acélszerkezetű, függesztett alsópályás, ortotróp pályalemezes, döntöttsíkú, kétfőtartós alsópályás ívhíd. A karcsú csövekből összeállított főtartók enyhén kifelé döntött ívei és pengeszerű függesztőrúdjai egy látványos hídszerkezetté állnak össze.

A rudak között alkalmazott, a kerékpárosokat a vasúti felsővezeték zónájától védő, átlátható plexi lemezek oldalirányban is remek térélményt nyújtanak.

Az új Kisfaludy utcai kerékpáros híd tervei elkészültek, és a megépítésére vonatkozó hatósági engedély is megérkezett. A HE-DO Kft. már meg is kezdte a kivitelezés előkészítő munkálatait.

 

2022. április 8.

Szöveg és látványtervek forrása: Magyar Építők és Speciálterv Kft.