Látványos szakaszához érkezett a belterületi hídépítés, zajlik a munka a Nyugati elkerülőnél, kész a kisvasút felújítása, megújult az autópálya burkolata térségünkben – gyors közlekedésfejlesztései számvetésre kértük Gyöngyös országgyűlési képviselőjét.

Nem így tervezték az időzítést, de mégiscsak alakul a Vachott utcai híd újjáépítése. Hol tart a fejlesztés és mikor lesz készen?  

A Nyugati elkerülő út megépítésének részeként az állam arra is teremtett forrást, hogy egy igen fontos belterületi útszakasz újuljon meg Gyöngyösön az állatkerttől egészen a Pampuk-sarokig. Az említett híd felújítását is tartalmazta ez az összeg, azonban menet közben kiderült, hogy a teherbírása, leromlott állapota sajnos alkalmatlan a felújításra, ezért gyakorlatilag egy új hidat kellett építeni. Ennek a költsége nem csekély, a plusz forrás megteremtéséhez kellett idő, ezért csúszott el időben ez a projektelem. De már látjuk a végét, beemelték az ide gyártott betongerendákat, jöhet a betonozás és a pályaszerkezet építése. A kivitelező legkésőbb idén október 20-ig visszaadja a forgalomnak a szakaszt.

A nagyberuházás másik végén is dolgoznak a gépek. Itt mi történik éppen?

A Nyugati elkerülő megépítésének 3-as úti csatlakozásánál zajlanak a munkálatok, itt is két új híd épül, valamint a szakemberek a környező utak csatlakozási pontjait építik ki. Ez a munka menetrend szerint halad.

A legfontosabb állami utak estek át felújításon az elmúlt időszakban. Mi lesz a folytatás?

A 24-es út legfontosabb, gyöngyösi szakaszának felújítása készen van, a forgalomtechnika és -terelések miatt ez volt a legkritikusabb része a munkának. Ugyancsak elkészült a Mátraháza és Mátrafüred közötti útszakasz felújítása is, de az utolsó, köztes szakasz felújítására még várni kell. A költségvetésben most voltak olyan beruházások, melyeket halasztani kellett, hiszen a háború okozta energiaválság nem csak a családok, az államháztartás számára is komoly kihívásokat jelent. Küzdeni kellett érte, de a projekt utolsó eleme sem esett ki a kosárból, be lesz fejezve. Ennek ellenére nem lehetünk elégedetlenek Gyöngyös állami útjainak felújításával, hiszen az elmúlt évtizedekben ennyi forrás, ennyi felújítás nem valósult meg. Azt sem elhanyagolható beruházás, hogy Gyöngyös gazdasági vonzerejének kulcsa, az M3-as autópálya is felújításon esett át térségünk teljes szakaszán.

Aszfaltról váltsunk sínre, nem csak az utak újultak meg.

Valóban, a közlekedés nem csak az állami közutakból áll, a vasút modernizálására is biztosított lehetőséget a kormányzat. A Budapest felé vezető vasútvonal egy jelentős szakasza újult meg, ez óriási beruházás volt, sőt, új vonatok, új menetrenddel közlekednek, a tapasztalatok pedig nem rosszak. És a hangosan rettegők is elnémultak, hiszen ez a vasútfejlesztés mégsem ment a távolsági buszközlekedés kárára, pedig ezt jósolták, ezzel riogattak sokan.

Mátrafüredre pedig újra elindult a kisvasút, sokak örömére.

Szívünknek kedves és turisztikailag is értelmezhető állami beruházás ért révbe a kisvasút pályaszerkezetének teljes felújításával. A szokásos rosszindulat persze ezt a fejlesztést is végig kísérte, meg a vasúti sínek lefektetésének technikáját is el kellett magyarázni az interneten, mikor hullámos állapotában gúnyolták egyesek. De legalább újra felidézhettük a krampácsolás kifejezést is.

Mennyire tudtak együttműködni az önkormányzattal a fejlesztések során?

Mindenki végzi a munkáját, de továbbra sincs kebelbarátság. Gyöngyös baloldali városvezetése a saját pecsenyéjét sütögeti, nem a városét. Aminek a kritizálásához személyesen bátortalanok, ott a városi médiájukat használják. Sokszor az az érzésem, hogy egy Gyöngyös számára előnytelen hírnek is tudnak titkon örülni, mert politikai céljaiknak megfelel, hogy mutogathatnak rám vagy a kormányzatra. Én annak sokkal jobban örülnék, ha az állami kontra önkormányzati utak felújítása, és az állami kontra helyi tömegközlekedés szervezése jelentené ezt a versengést, de ehhez talán már késő rajthoz állniuk.

 

2023. augusztus 24.

Zelei Dániel

Kiemelt fotó: Lénárt Márton