Túl nagy lett? Nem tetszik a színe? Kettő is van már belőle? – Ha ezek közül bármelyik felmerült a karácsonyfa alatt, két ünnep között mehetünk vissza a boltba reklamálni. A fome.hu utánajárt, mihez is van jogunk pontosan, hogy ott már ne lehessen probléma!

Mindenekelőtt le kell szögezni: a „nekem-ez-a-szín-mégsem-tetszik” vagy a „kettőt-hozott-a-Jézuska” típusú termékeket Magyarországon a boltoknak nem kötelező visszavenniük. A tesztben feltett kérdések tehát önkéntes vállalásokra vonatkoznak, és eleve fogyasztóbarát, hogy a vizsgált üzletek mindegyike biztosít valamilyen lehetőséget arra, hogy visszaadhassuk a fölösleges vagy nem tetsző termékeket. Mégis érdekes látni, hogy melyik üzlet milyen módon segít a vásárlóinak visszatáncolni a megkötött üzletből.

A teszt során 50 üzlet visszavételi politikáját vizsgáltuk, a ruházati boltoktól a barkácsáruházakon át a sportboltokig, összesen 12 különböző szektor árusítóhelyein.

Van határidő, hogy biztosan kicseréljék?

Erre a kérdésre a válasz: igen is meg nem is! A többség fejében ugyanis hiába él az aranyat érő mondat, miszerint „ha 3 napig visszaviszem, nem lesz gond, a kereskedő köteles cserélni, vagy akár a pénzt is visszaadja” – ez nem így van.

„A valóságban már 20 éve nincs olyan szabály, ami arra kötelezné az üzleteket, hogy egyébként hibátlan árut visszavegyenek” – magyarázza dr. Morvai Gábor, a FOME azaz a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza. – Tehát, ha nekünk például szimplán csak nem tetszik a termék, vagy méret és színbeli problémánk van vele – a kereskedőt semmi nem kötelezi erre – csakis a jóindulatán múlik, mi lesz az ajándékunk sorsa.”

Jó tudni viszont, hogy már itthon is egyre több üzlet követi a külföldi modellt (Amerikában például még a használt terméket is visszaveszik, ha az egyébként hibátlan), és a szokásosnál hosszabb határidőt biztosítanak a fogyasztóknak.

Az üzletek azzal tudják a legnagyobb gesztust tenni, ha (FONTOS!) nyugta ellenében a használatba nem vett termékeket visszaveszik, a vételárat pedig visszaadják.

Idén a megvizsgált 50 üzletek 30-60 százaléka nyújtja ezt a lehetőséget. További 5 üzlet (Praktiker, Regio, Marionnaud, Douglas, Tezenis) gyakorlatában szintén működik a pénzvisszafizetés, de az aktuális üzletvezető döntésére bízzák, hogy erről döntsön – áll a FOME számára a CP Contact Kft. által készített legfrissebb felmérésben. Ebből egyébként az is kiderült, hogy a ruházati áruházak, valamint a hiper- és szupermarketek 100 százaléka, és – némi megkötéssel – a parfümériák és barkács áruházak is nyitottak a pénzvisszafizetésre, de a könyvesboltokra például már egyáltalán nem jellemző ez a lehetőség.

A pénzt visszafizető üzletek közül 26-nál kaptunk tájékoztatást arról, hogy mennyi ideig hajlandóak a nem kívánt termékek árát visszatéríteni: 15 üzlet 30 nap körül mozog, az OBI és az Aldi 60 nappal átlag fölöttiek, a dobogón a Deichmann (730 nap!), az IKEA (365 nap) és a J. Press (182 nap) állnak. A JYSK pedig még őket is megelőzi: nincs időkorlátja. A lista alsó harmadában 14-10 nap a leggyakoribb érték, a Játéksziget és a Rossmann 3 napja zárja a sort.

Ahol nincs mód a pénz visszakérésére, vagy a levásárlás/utalványra cserélés lehetőséget választjuk, szintén lényeges lehet ennek határideje. A levásárlásra módot adó üzletek közül 36-nál derült ki, hogy a vásárlástól számítva hány napon belül veszik vissza a terméket. A JYSK itt is veri a mezőnyt, bármeddig visszaveszi a nem tetsző – használatba nem vett – árut. A szórás itt is 3 nap és 2 év között alakul, arányaiban hasonló a vállalt időtartamok megoszlása is: a többség ugyanúgy a jól bevált 30 napot biztosítja. Van azonban néhány érdekes egyéni különbség: a Marionnaud és a H&M például viszonylag kevés ideig adják vissza a vásárló pénzét (10 nap/30 nap), ugyanakkor 1, illetve 2 éven belül engedik levásárolni a „nem tetsző” holmikat.

Az üzletek java tehát az önkéntesen biztosított visszavételi lehetőségek során elég sok időt hagy a fogyasztóknak arra, hogy meggondolhassák, biztosan szükségük van-e két botmixerre, vagy megy-e a ruhatárukhoz a piros kötött kardigán, ami a karácsonyfa alól került elő. Ha pedig a vásárlók meghozzák a döntést, és visszaviszik a fölösleges vagy antipatikus termékeket, és vásárlási utalványt kapnak értük, hosszú hónapokig, sőt akár 1-5 évig tépelődhetnek azon, hogy mit vegyenek helyettük.

A változtatások tekintetében nem bontakozik ki semmilyen trend: míg a JYSK, az Alexandra és a CCC növelték a visszavétel határidejét, a Bauhaus és a Rossmann csökkentették, az Intersport már nem ad vissza pénzt, a Media-Markt pedig most vezette be ezt az opciót.

MI A HELYZET AKKOR, HA HIBÁS A TERMÉK? A FENT LEÍRTAKTÓL TELJESEN EL KELL KÜLÖNÍTENI AZT AZ ESETET, AMIKOR A FOGYASZTÓ HIBÁS TERMÉKET VÁSÁROLT. EBBEN AZ ESETBEN MÁR NEM ÜZLETPOLITIKAI DÖNTÉS, HANEM SZIGORÚ JOGSZABÁLYI ELŐÍRÁSOK MONDJÁK MEG, MIT LEHET, ILLETVE KELL TENNI!

Hibás termék esetén első körben a kijavítást és a cserét kérhetjük. Jó hír viszont, hogy ilyenkor nem kell feltétlenül a két ünnep között ezzel bajlódnunk, hiszen 2 hónapunk van rá, hogy a minőségi kifogást jelezzük az eladónak. Ettől függetlenül az is kötelességünk, hogy lehetőleg minél hamarabb éljünk a minőségi kifogásunkkal.

Nem árt, ha tudjuk azt is: csere esetén csakis olyan terméket vagyunk kötelesek elfogadni, ami adottságaiban és tulajdonságaiban a korábbival azonos. Amennyiben cserére és javításra sincs lehetőség, a termék árának arányos leszállítását kérhetjük, vagy visszakérhetjük a vételárat is. Sőt, az is egy opció, hogy a saját költségünkre megjavíttatjuk a terméket és az eladóra hárítjuk ennek költségét.

TIPP utcai árusokhoz! Attól sem kell megijedni, ha utcai árustól vásárolták a nekünk szánt ajándékot, hiszen rájuk ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az üzletekre. Ők ugyanígy dönthetnek a cseréről, de akkor járunk a legjobban, ha az ajándékozó előrelátó volt és a blokkra is ráíratta a kereskedővel mindezt, aki szignózta/lebélyegezte is az ígéretét.

Akciósan vették. Az baj?

Nem! Ugyanezek a szabályok érvényesek az akciós termékre is, mint a teljes árúakra, hiszen – attól, mert olcsóbban vették nekünk –, még ugyanúgy hibátlannak kell lenniük! Más a helyzet, ha a leárazás oka olyan hiányosság, amire a kereskedő még a vásárlás előtt felhívta a figyelmet (ha azért volt akciós, mert valamilyen apró szépséghibája van). Ilyenkor sem cserére, sem javításra nincs lehetőség.

Kibontottam a dobozból. Ez kizáró ok lehet?

Hibátlan termék visszavételéhez megkövetelhetik az eredeti dobozt, vagy címkét, és ezt jellemzően meg is teszik – magyarázza dr. Morvai Gábor. – Webáruházas vásárlás esetén viszont nem utasíthatják el a 14 napos elállásunkat csak azért, mert már kibontottuk a terméket (tehát ki lehet próbálni), és az eredeti dobozt sem kérhetik számon rajtunk. Ettől függetlenül érdemes megőrizni, és elállás esetén abban visszaküldeni a terméket. Amennyiben hibás a termék, és a kereskedő emiatt cseréli, vagy visszaadja a vételárat, szintén nem követelheti az eredeti csomagolást.”

Jobban járunk, ha netről rendelték a meglepetésünket?

„Bármennyire is furcsán hangzik: igen!  – hangsúlyozza a szakértő. – Ebben az esetben ugyanis a csomag kézhezvételének időpontja előtt korlátlanul, illetve utána is 14 nap áll a rendelkezésünkre az indoklás nélküli elálláshoz. Ráadásul ezt nem csak hibás termék esetén tehetjük meg, hanem elég, ha egyszerűen nem tetszik, vagy meggondoltuk magunkat. Ez a jogunk azonban csak webáruházas vásárlás esetén él, tehát ha magánszemélytől vásároltunk az interneten, ott nincs elállási jog.”

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu

2023. 12. 28.
Forrás: fome.hu
Fotó: Pixabay, Bob Dmyt