A napokban a 24.hu egy félrevezető cikket közölt a Tarna-menti kerékpárúttal kapcsolatban, melyet Benőtte a gaz a néhány hete átadott 1,3 milliárdos kerékpárutat címen találhat meg, aki még nem olvasta. A valóság azonban most is szembe jött. 

Az anyag nyilvánvalóan ártó szándékkal készült, mindösszesen két fotóval illusztrálva. Sajnálatos módon már a facebookon megjelenő, bevezető szöveg is helytelen. Két Heves megyei települést összekötő kerékpárútról ír, miközben az Káltól Verpelétig hét településen át vezet. Kál, Kompolt, Kápolna, Tófalu, Aldebrő, Feldebrő, Verpelét, ahogyan a cikkben később már olvasható.

Kál-M3 Fotó: Google Maps

Még akkor is, ha politikai lejáratás volt ennek a fércmunkának a célja, az a helyzet, hogy a legnagyobb kárt nem a politikának okozza. Ez a beruházás valóban nemrég készült el, és a használói szerint hiánypótló. Máris nagyon sokan szeretik – már akik használják – és nem 100 kilométerről, a fővárosból ekézik két fotó alapján. Hétvégente egyre több teker(g)ő csoportot látunk erre biciklizni. Helyben gyerekek és felnőttek rolleroznak, van, aki kocogni megy a falvak között, és még sorolhatnám. Ezek a települések korábban Kál, Kompolt és Kápolna kivételével nem voltak még összekötve bicikliúttal.

A kerékpárút Kompolt, Kápolna és Tófalu községek között

Hétköznapokon végre nem a kamionok és a száguldozó autók közé beékelődve kell egyensúlyoznunk az autóút szélén. A beruházással a falvaink között kiépült a gépkocsiforgalomtól elválasztott, önálló kerékpárút. Mi errefelé nem csak rajzolgatunk biciklis sávot, mint a 24.hu munkatársának a főpolgármester a fővárosban…! Azt is fontos tudni, hogy útvonal több szakaszán egyébként mellékutakra terelik a kerékpáros forgalmat, mert ezekben a falvakban a mellékutakon annyira gyér az autós forgalom, hogy kiválóan használhatóak biciklizésre. 

Aki erről a kerékpárútról hallott már, de nem itt lakik, minden bizonnyal rákeres az interneten, és a találatok között ezen túl meg fog jelenni a 24.hu lejárató írása is. Miközben az ő cikkük által elemezgetett szakasz a Kál és Erdőtelek között, déli irányban a faluból az M3 lehajtó irányába, kifelé vezető területen van, és összességében nem hosszabb 590 méternél, az egész cikkből az a hangulat árad, hogy ide aztán nehogy valaki eljöjjön tekerni! Vagy a 24.hu munkatársa talán rendszeres biciklistaként szívesen menne oda túrázni, ahonnan ilyen írások jelennek meg? Menne?  

Verpelét nagyobb részén a beruházás részeként épült új kerékpárút halad át

A valóság az, hogy a Tarna-menti kerékpárút egy remek lehetőség azoknak, akik például Budapestről, Egerből, vagy Miskolcról ide utazva, Kál-Kápolna vasútállomáson a vonatról leszállva a biciklijükkel eltekernének a Mátra kapujáig, Verpelétig. Kápolnán egy remek vendéglőben finomakat ehetnek-ihatnak (a házi szörpös limonádéjuk utánozhatatlan!), Feldebrőn, Aldebrőn megnézhetik a gyönyörű templomokat, a remek borászatokat, Kompolton a kastélyt, Verpelétről pedig akár Sirokig is tempózhatnak, igaz, ott még a közúton, de már nem sokáig, mert hamarosan arra is lesz kerékpárút (ennek a folytatása). 

A kerékpáros útvonaltervező a teljes kerékpárútra mintegy 19.5 kilométert jelez. A 24.hu által kritizált területnek kb. 200 métere az, ami az új beruházás része, ahol a fűnyírással senki nem törődött. A maradék rész ugyanitt nem ezen beruházás új eleme, hanem egy több, mint tíz éve ott lévő, gazdátlan rész, melyet az utóbbi sok évben soha, de soha nem gondoztak rendszeresen, ki tudja, miért. Ez a szakasz Kál települést az autópálya mérnökséggel köti össze. A munkások járnak rajta, amennyiben járnak. 

A Tarna-menti kerékpárút a merretekerjek.hu útvonaltervezőben

A 24.hu lejárató írásának megjelenése után én vettem a fáradtságot, és VÉGIGtekertem, valamint VÉGIGfotóztam az egész kerékpárutat. El kell hogy szomorítsam az ellenzéki hírharsonát: kiváló, jól biciklizhető, remek állapotban volt most IS, mint korábban IS bármikor. Én magam helyben lakóként rendszeresen használom. A fotókon láthatók önmagukért beszélnek. 

Aldebrő-Feldebrő között: csendes, forgalommentes útszakaszon, távol a kamionoktól

A túrám végén eltekertem a káli kertészetig, ahol megkerestem a vezetőt, aki készségesen állt a rendelkezésemre. Valamint felhívtam telefonon Kál polgármesterét is a témában. Ő elmondta, azt, amit gondoltam a probléma forrásaként korábban is, nevezetesen azt, hogy kevés a közmunkása, és a kevés közmunkás között is még kevesebb az, akire fűkaszát rá lehet bízni. Ez a helyzet. Aki kétkezi, dolgozni akaró és tudó munkás, manapság az építőiparban keresi a napi betevőt, nem pedig fűnyírással. Kálban tehát emberhiány van. A káli kertészetben nincs. Sőt, ott gépek és tudás is van. Ezek után sejthető, mi a történet folytatása. Igen, megkértem a káli kertészet vezetőjét és a káli polgármestert, hogy tárgyaljanak arról, milyen költséggel lehetne rendszeresen az szóban forgó pár száz méteres szakaszt a kertészet által karban tartani. Örömmel közlöm, hogy mindkét fél teljes nyitottsággal, és jó szándékkal áll az ügyhöz. A munka időközben el is készült. Ennyit, nem többet kellett volna tenni az ügyben fotózgatás és lejáratás helyett!

Kál: gyalogosokkal közös szakaszokon, az autós forgalomtól távol

Amikor a 24.hu-val ellentétben végigjártam a teljes távot Káltól Verpelétig, a következő volt a helyzet: kezdem a hibákkal, mert semmi sem hibátlan. Verpelét határában déli és északnyugati területeken vannak gondozatlan területek a kerékpárút mellett, de közel nem néz ki úgy, mint a Kál utáni, szinte „sehova sem vezető” szakaszon. Az útra csak itt-ott ér be a növényzet, inkább magas, mint elhajló. Tófalu és Kápolna között néhány 10 méteren nem volt itt-ott „3 centisre”, egyenletesen levágva a szegély. Ezen a szakaszon sincs az útra belógó növényzettel probléma. Fotózni felesleges lett volna az ilyen, összességében kivételt képző részeket, mert csak a kákán is csomót keresők kacarásztak volna ezeket látva. 

Feldebrőn a polgármester maga pattan a traktorra, ha annak látja szükségét. Példaértékű. Kápolnán remek az új útkereszteződés a lámpákkal, és az átkelőhelyekkel. Végre mindenki biztonságban mehet a saját útján. Verpeléten a nagy forgalom és a közös gyalogos út ellenére is remekül lehetett haladni az autóktól elválasztva.

Feldebrőn is öröm végigtekerni, olyan szép!

Kompolton és Kálban szintén. Kálban végre a vasút melletti részen ki van táblázva, hogy az útkereszteződésben kinek merre kell haladni. Előtte rendkívül balesetveszélyes volt. Tófaluban jól esően tempóztam a saját helyemen, miközben mellettem a kamionok csörtettek végig. Aldebrő és Feldebrő között remek a mezőgazdasági jellegű mellékút, amerre vezet az útvonal. Mindenfelé nagy a kamionforgalom, amitől a bicikliút megvédi a két keréken közlekedőket!

Tófalu-Aldebrő határán: a beruházás részeként külön kerékpáros híd is készült

Bízom benne, hogy a képeket megnézve sem a továbbiakban sem a 24.hu munkatársában, sem más olvasóban nem alakul ki az a kép, hogy ide felesleges biciklizni jönni, mert az erős tévedés lenne. A közelmúltban kétszer is sétáltam a fővárosban a Keleti pályaudvartól a Blaha Lujza térig. Úgy láttam, és úgy szagoltam, hogy bőven van ott is söprögetni való a járdán és a járda mellett is. A 24.hu legyen szíves és fordítsa az energiáit a fővárosra, és ne a vidéket járassa le! Ha pedig idegenvezetőt szeretnének a Tarna-mentén, keressenek bátran! A helyszínen tájékozódjanak, ne beküldött fotókról!

2021. 08. 18.
Kékes Online, Gyetvai Péter
Fotó: Gyetvai Péter