Horváth László miniszterelnöki megbízott, országgyűlési képviselő idén tavasszal indított petíciót a közeli kőbányákból származó kő szállítási útvonalába eső települések ingatlanait és az utak állapotát veszélyeztető, környezetkárosító közúti kőszállítás korlátozásáért, és a megoldást jelentő verpeléti kőátrakó megépítéséért.

A Kormány támogatta a több ezer itt élő ember aláírásával megerősített kezdeményezést és döntött a Verpelét vasútállomáson megvalósuló nyílt hozzáférésű rakodóterület kiépítéséről, s a beruházáshoz 1,35 milliárd forint költségvetési forrást is rendelt. A térségben rég várt döntést az itt működő vállalkozások erősítése és a lakosság környezeti terhelésének csökkentése érdekében hozták meg.

Horváth László közösségi oldalán az előkészítési fázisban lévő beavatkozásokról osztotta meg a hírt, miszerint „Jó ütemben zajlik a vágányok és a kitérők átépítése, megerősítése, valamint a tereprendezési munkálatok! Cél a tarnamenti és a mátraaljai kamionforgalom korlátozása, 12 településen 20 ezer ember életminőségének javítása!”

A képviselő kérdésünkre elmondta: a probléma közel 20 éve keseríti meg a közúti szállítás útvonala mentén lakók életét. A 40 tonnás kamionok jelenleg biztonsági és egészségügyi kockázatot is jelentenek a két bánya térségében. A Kisnána, Domoszló, Markaz, Abasár, Verpelét, Feldebrő, Aldebrő, Tófalu, Kápolna, Kompolt, Kál és Tarnaszentmária településeknek könnyebbséget hozó kőátrakó a tervek szerint jövő tavasszal kezdheti meg a működését az első Orbán kormány ideje alatt teherszállításra alkalmassá tett közötti vasúti vágányon, s ezt követően indulhat meg a kamionok általtönkretett utak korszerűsítése is.

2021. 11. 05.
Kékes Online, Burián Orsolya
Fotó: Lénárt Márton