Az Y-híd nagyszabású beruházás részeként kialakított új bicikliút megkönnyíti a kerékpáros-közlekedést a borsodi vármegyeszékhelyen.

Újabb mérföldkőhöz érkezett Miskolc 2019 októberében elrajtolt nagyszabású beruházása. A több ütemből álló projektben augusztus elsején átadták a Miskolc tehermentesítő út és az Y-híd projekthez kapcsolódó kerékpáros hidat és kerékpárutat, így a biciklisek biztonságosabb körülmények között közlekedhetnek a városban és a kialakított csomópontban. Az Y-híd hosszabb szakasza 12 támaszú és 268 m hosszú, míg a rövidebb 4 támaszú 69 m hosszú, és ehhez kapcsolódik egy új körforgalom valamint a Vörösmarty utca négysávossá bővítése. Ezzel több évtizedes problémát oldott meg a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődjének Y-híd elnevezésű beruházása.

Csöbör Katalin a térség országgyűlési képviselője az átadó sajtótájékoztatón kiemelte: a kerékpáros híd és kerékpáros útszakasz átadásával az első ütemhez kapcsolódó valamennyi fejlesztés elkészült. Ezzel Miskolc egyik legösszetettebb infrastrukturális fejlesztése valósult meg.

Hozzátette, hogy a beruházás a kezdeti tervek után számos olyan elemmel bővült, amely szükséges volt. Ilyen a Csokonai Vitéz Mihály utca meghosszabbítása, a hídnál található P+R parkoló megépítése, a Kisfaludy utcai közúti híd teljes felújítása, továbbá az új kerékpáros út kialakítása. 

A beruházás részletei, kérdései és a társadalmi-városkép hatásait figyelembe véve az önkormányzat kérésére a projektet kivitelező HE-DO csoport és az Építési és Közlekedési Minisztérium közösen egy új megoldás dolgoztak ki arra, hogy a fejlesztések megfeleljenek a város és a lakók, valamint nem utolsósorban a műszaki szempontoknak is.

Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium Útépítési beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára elmondta: a beruházás által megvalósultak a kitűzött célok, vagyis kapcsolatot teremtettek Szirma, Martinkertváros és a belváros között, utóbbit tehermentesítették, valamint megszűntek a csúcsidőben a torlódások. Mindezen túl egyszerűbbé vált a Tiszai pályaudvar megközelítése.

Az új ívhíd a vasút felett halad

A 430 méter hosszú, 30 méter fesztávolságú, acélszerkezetű ívhíd alatt 80 méter hosszú, előregyártott elemekből készült támfal épült. Az 56 tonnás hidat a folyamatos forgalmú vasútvonal fölé építették, így a munkálatok során a MÁV-val rendszeres egyeztetések zajlottak.

Pántya József fontosnak tartja, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően olyan sokrétű beruházás valósulhatott meg, ahol lehetséges különböző közlekedési módok biztonságos igénybevétele úgy, hogy Miskolc közben a városképet is meghatározó emblematikus műtárgyakkal gyarapodott.

Az ünnepségen a beszédek után kipróbálták az új kerékpáros hidat.

Sipos Zsolt, a HE-DO ügyvezetője, Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője és Pántya József, az ÉKM helyettes államtitkára (b-j)

Három és fél éves fejlesztés fejeződött be

A Borsod vármegyei székhelyen 2022 decemberében adták át az autósoknak a város tehermentesítő útját (I. ütem) és az Y-hidat (II. ütem).  A NIF Zrt. beruházását fővállalkozóként a HE-DO kivitelezte, míg a második ütemben megvalósuló különleges alakú hidat a KM Építő Kft. építette alvállalkozóként. A híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el.

2023. 08. 02.

Képek és szöveg forrása: Magyar Építők