„Csak egy pohárral ittam, attól még tudok vezetni.” Bizonyára sokan hallottunk már ilyen és ehhez hasonló mondatokat. Luzsi István, a gyöngyösi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője viszont számtalanszor látta már azt is, egy-egy ilyen kijelentésért milyen súlyos árat kell fizetni. Persze, az ittas vezetés csak egy ok a sok közül, ami végzetes következményekkel járhat.

Luzsi István 25 éve szolgál a rendőrség kötelékében, 2013 óta közlekedésrendészeti osztályvezető Gyöngyösön. Négy gyermek édesapjaként, s elhivatott szakemberként különösen fontos számára, hogy a térségben javuljon a közlekedési kultúra. Véleménye szerint ez akkor fog jó irányba változni, ha egyre többen lesznek szabálykövetőek.

„Sokan húznak a KRESZ-ben egy határt, ami még számukra átléphető, például 50 helyett 60-nal mennek. De ez rossz hozzáállás, hiszen a szabályok nem véletlenül születtek. Az, aki úgy gondolja, hogy egy kisebb szabálysértés nem olyan balesetveszélyes, az könnyen belecsúszhat egy komoly balesetbe is” – mondja István.

Hangsúlyozza, hogy a sebességtúllépésből van a legtöbb sérüléses közlekedési baleset, majd hozzáteszi, a traffipax nem ellenünk, hanem értünk van. „Igyekszünk nagy óraszámban sebességet mérni Gyöngyösön és a térségben. A célunk azonban nem az, hogy minél több büntetés szülessen, hanem az, hogy minél kevesebb baleset történjen.

Gyöngyösön például a Karácsondi út-Kassai út az egyik legveszélyesebb kereszteződés, sok súlyos baleset történt itt az elmúlt időszakban. A biztonságot szem előtt tartva, a Kassai úton 70 km/h-s sebesség helyett már csak 50 km/h-val lehet kihajtani a városból. Ezúton szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a türelmi idő letelt, megkezdtük ennek a szakasznak a sebességmérését. Senki ne megszokásból közlekedjen!”

Luzsi István hangsúlyozza azt is, hogy a sebességtúllépés mellett más rizikófaktorok is vannak, ilyen az, ha valaki kihagy egy pár másodperces mozdulatot, mielőtt gázt ad. „Sajnos rengeteg olyan tragédiát láttunk a kollégákkal, ahol a biztonsági öv használatának hiánya miatt veszítette el valaki az életét. A munkánk során orvosszakértőkkel is konzultálunk, s számtalanszor hangzik el a mondat: Ha bekötötte volna magát, könnyű sérülésekkel megúszhatta volna.

Négygyermekes édesapaként Luzsi István azt mondja, különösen megrendítő, ha egy baleset során a biztonsági gyermekülés hiánya miatt szenved egy gyermek súlyos sérüléseket, vagy épp ez vezet tragédiához. „Számomra érthetetlen, amikor egy csöppség egy felnőtt ölében, a hátsó ülésen fekve, vagy épp két ülés közt álldogálva utazik. Óriási felelőtlenség ez a felnőttektől!”

A szakember hangsúlyozza, a biztonsági öv és a gyermekülés használata városban, kis sebességnél és pár perces úton is kötelező, hiszen akár egy koccanás is okozhat súlyosabb sérülést. Hozzáteszi, ittas vagy más tudatmódosító szer befolyása alatt álló személynek nincs helye sofőrként a közlekedésben, s velük szemben a zéró tolerancia érvényes. „Aki részegen vagy bedrogozva vezet, a sajátján kívül ártatlan emberek életét és vagyonát veszélyezteti. De ugyanez igaz azokra is, akik érvényes vezetői engedély nélkül ülnek volánhoz. Sokuknak soha nem is volt jogosítványuk, így a KRESZ-t sem ismerik. Az ilyen sofőrök komoly pénzbírságra és eltiltásra számíthatnak, s akiket még ez sem tart vissza és újra lefüleljük, börtönbüntetéssel is sújtható” – hangsúlyozza Luzsi István.

Kollégáival több ezer rendőri ellenőrzés tartanak évente, de mindig csak azt büntetik meg, aki szabálytalankodik – mondja. Ujjat húzni nem érdemes velük, a gyöngyösi kapitányság közlekedésrendészeti osztályán kiváló szakemberek dolgoznak. Luzsi István kollégái tapasztaltak és többen képviselték már a kapitányságot, s a vármegyét országos szakmai versenyeken is, ahol nem egyszer állhattak dobogóra. Persze ne miattuk, hanem saját és embertársaink érdeke és testi épsége miatt tartsuk be a szabályokat mindannyian!

 

2024. március 9.

Korepta Lilla

Fotó: Czímer Tamás