Először is a legfontosabb: az autópálya matricák díja 2019-ben nem változik. Segítünk eldönteni, mi éri meg jobban: több megyei vagy egy országos matrica vásárlása.

Nézzük a kategóriákat:

Éves országos matrica
Az éves országos autópálya-matrica egy évre szól, országos lefedettségű és minden autópályát használni lehet vele. Ha még nem vásárolt éves e-matricát, akkor talán még nem szembesült vele, hogy az éves autópálya-matrica nem egy évre szól. A matricával megvásárolt úthasználati jogosultság tarthatna 365 napig (vagy 366 napig, hogy szökőéveknél se legyen probléma), azonban az éves matrica nem meghatározott számú napra, hanem meghatározott időpontig szól. Az éves országos autópálya-matrica mindig a megvásárlás utáni év január 31-én éjfélig érvényes.

Az országos matrica valóban országos lefedettségű, vagyis ha Ön egyszer megvette, akkor utána Magyarország bármely útját korlátozás nélkül használhatja. Ide értjük azokat az utakat is, amelyek az autópálya-matrica megvételének időpontjában még nem voltak fizetősek, de év közben ez a státuszuk megváltozott. Bizonyos utak használatáért csak ideiglenesen nem kell fizetnünk: ha valóban gyorsforgalmi út fogja összekötni a megyeszékhelyeket és a közelükben levő autópályákat, számíthatunk rá, hogy az új utak mind fizetősek lesznek. Vagyis egy éves országos matrica megvételével Ön olyan utak használatára is jogosultságot szerez, amelyek a matrica vásárlásakor még ingyenesen voltak.

Az eredeti tervek szerint az autópályák mellett jóval több út használatáért fizetni kellett volna, ezért nyilván a köznyelvben is jobban megragadt volna az e-matrica elnevezés. Végül társadalmi nyomásra szinte az összes olyan szakasz ingyenes lett, amely nem autópálya, de azért vannak kivételek.

Az éves országos matrica elérhető D1, D2, B2 és U kategóriákban, vagyis motorra + személyautóra, kisteherautóra és hétszemélyesnél nagyobb járműre, buszra, illetve utánfutóra. Fontos tudnivaló, hogy utánfutóra csak akkor szükséges U kategóriás matricát vásárolni, ha az utánfutót B2-es vagy D2-es jármű húzza!

Éves megyei matrica
Az országos éves autópálya-matricáról szóló menüpontból világossá válhat, hogy ez a matricatípus valójában nem éves és nem is autópálya-matrica. De ha az éves országos matrica helyzetét kacinfántosnak mondanánk, akkor mit szóljunk az éves megyei matricákhoz?

A megyei matricákat 2015. január 1-jén vezették be, miután az autópályák mellett számos egyéb út is fizetőssé vált. A rendszer folyamatos változása miatt végül alig lett több a fizetős szakaszok hossza, mint korábban, a megyei matrica viszont mégis megmaradt. És a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kimutatásai szerint hatalmas siker lett.

A megyei matricára eredetileg azért lett volna szükség, hogy az autósoknak ne kelljen éves autópálya-matricát venniük, ha felhajtanak egy olyan gyorsforgalmi útra, amely valamelyik megyeszékhelyet kerüli el vagy a Dunán halad át. Az eredeti elképzelések szerint az elkerülő szakaszok és bizonyos Duna-hidak is fizetősek lettek volna, vagyis például a Kaposvárt elkerülő néhány kilométeres út vagy a dunaújvárosi híd használatáért is fizetni kellett volna az autósoknak. Ha valaki sűrűn használja ezeket az utakat, az országos éves matricával jött volna ki legjobban anyagilag, de az éves 45000 forint körüli összeg jelentős terhet rótt volna minden autósra. A megyei matricát ennek a problémának a kiküszöbölésére vezették be.

Hogyan alakult a megyei matrica sorsa?

A társadalmi felháborodás hatására sok olyan út lett ingyenes, amely eredetileg fizetős lett volna: ilyenek a Duna-hidak, a szellemutak (a semmibe vezető, rövid autópálya-szakaszok) és a Liszt Ferenc reptérre vezető út egy része. Azonban a megyei matrica végül mégis megmaradt, mert pl. az M0-s valóban fizetőssé vált, és sok ingázónak kellett volna éves országos matricát vennie a körgyűrű használatáért. Valószínűleg a döntéshozók sem látták előre, de az éves megyei matrica elsöprő siker lett. Az autósok jóval kevesebb havi matricát vettek, mint korábban, az új, megyei matricából viszont kb. másfél millió darab fogyott el az első évben. Természetszerűleg Pest megyei matricából fogyott a legtöbb, több mint a megvett matricák fele erre a megyére lett kiváltva.

Mennyiben éves, megyei és autópálya-matrica?

Az országos matricához hasonlóan a megyei matrica elnevezés is némileg félrevezető. Először kezdjük a legfontosabbal: csak éves megyei matrica létezik, nincs havi és heti matrica sem. Az éves matrica azonban nem azt jelenti, hogy 365 napig jó: az éves matrica a megvásárlás utáni év január 31-én éjfélig érvényes.

A megyei matricával nem csupán egy adott megye fizetős útjai használhatók: a fizetős út a szomszédos megyében is használható az első lehajtóig.

A fentiek után természetes, hogy a megyei matrica nem autópálya-matrica: egy adott megye minden fizetős útja szabadon használható vele, kilométer korlátozás nélkül. Ha Önnek van Somogy, Fejér és Pest megyei matricája, és minden nap ingázik a főváros és Marcali között, akkor nem kell vennie heti, éves vagy havi matricát. Sokan esnek tévedésbe, ezért hangsúlyozzuk: a heti, havi vagy éves matrica mellé nem kell újabb, megyei matricát venni, ha Ön felhajt valamelyik fizetős útra. A heti, havi és éves autópálya-matrica minden fizetős útra érvényes az egész ország területén!

Milyen kategóriában vásárolható meg?

A “rendes” autópálya-matricához hasonlóan megyei matrica is vehető D1, D2, U és B2 kategóriában. Fontos tudnivaló, hogy az utánfutóra csak akkor kell matricát venni, ha B2 vagy D2 kategóriába tartozó jármű húzza!

A D1 kategóriába a motorok és legfeljebb hét fős személyautók tartoznak.

A D2 kategóriába a kisteherautók és a hétszemélyesnél nagyobb autók.

Az U kategória az utánfutóké.

A B2 kategória pedig a buszoké.

Magyarországon 2015. január 1-jétől átalakult az autópálya-matricák rendszere, és a régi, minden autópályára érvényes matricák mellett megjelentek a megyei érvényű e-matricák. A megyei e-matricákból csak éves változat van, vagyis a megvásárlás pillanatától a következő év január 31. éjfélig érvényes.

Bár Magyarországon 19 megye van, különböző okoknál fogva csak 15 megyei matrica létezik, illetve van még Veszprém megyei matrica is, amelyet – aligha tévedünk nagyot a feltételezéssel – senki nem vásárol, mert felesleges. Az e-matricás rendszerből kimaradó megyék a következők: Nógrád, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok. Ezekben a megyékben nincs fizetős útszakasz. A fizetős útszakaszok pontos leírása itt található.

Érvényesség:

Fontos tudnivaló, hogy az autópálya-matrica nem váltható meg utólag! Alapvetően Önnek már rendelkeznie kell matricával, amikor felhajt a fizetős útra. Azonban a díjköteles úthálózatra lépéstől számítva 60 perc áll az úthasználó rendelkezésére, hogy úthasználati jogosultságot vásároljon, amennyiben ezt korábban nem tette meg. Ezen újabb keletű szabály alkalmazása elkerülhetővé teszi, hogy a díjköteles úthálózatra véletlenül felhajtók pótdíjat kapjanak. Egyben lehetőséget ad arra, hogy az utazási tervet az úthasználó a valós igényekhez igazítsa, és ne ahhoz, hogy a felhajtás előtt hol tudja megváltani az e-matricát. A rendelkezés értelmében a jogosultságok érvényessége gyakorlatilag a vásárlást megelőző 60. percben kezdődik.

Az országos autópálya-matricával az ország összes fizetős útját használhatja minden korlátozás nélkül. A megyei matricák az adott megye fizetős útjain érvényesek, illetve a szomszédos megyékben a fizetős út első csomópontjáig.

 

 

 

 

Heti (10 napos): 3.500 Ft
Havi: 4.780 Ft
Éves országos: 42.980 Ft
Éves megyei: 5.000 Ft

 

 

 

Heti (10 napos): 7.000 Ft
Havi: 9.560 Ft
Éves országos: 42.980 Ft
Éves megyei: 10.000 Ft

 

 

 

 

Heti (10 napos): 3.500 Ft
Havi: 4.780 Ft
Éves országos: 42.980 Ft
Éves megyei: 5.000 Ft

 

 

 

 

Heti (10 napos): 15.500 Ft
Havi: 21.975 Ft
Éves országos: 199.975 Ft
Éves megyei: 20.000 Ft

 

 

 

 

Heti (10 napos): 1.470 Ft
Havi: 2.500 Ft

Forrás: e-autopalyamatrica.hu
Fotó: Szemes Elek