Évente mintegy 8 millió csokimikulást értékesítenek hazánkban – derül ki a Nemzeti
Agrárgazdasági Kamara friss körképéből. Cukorkával töltött, kétrétegű, kétízű,
cukormentes – széles a kínálat, de még mindig a klasszikus tejcsokis a
legnépszerűbb.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint Magyarországon közel
250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással. Az adventi időszakhoz köthető „üreges
csokoládé” Mikulás-figura népszerűsége évről évre töretlen a vásárlók körében, ebből
a termékből évente közel nyolcmillió darabot értékesítenek a hazai piacon.

Megfigyelhető a vásárlói szokások változása. Legalább évtizedes folyamat van
mögöttünk, amikor is a fogyasztók inkább a minőségibb, drágább termékekre
váltottak, ugyanakkor ez a folyamat az elmúlt egy-két év erőteljes inflációja miatt
megtorpant. Jelentős kihívást ad a jelenlegi időszak az édességkészítők és -gyártók
számára, egyetlen év alatt két nagyon fontos alapanyag, a cukor és a kakaó ára több
mint a másfélszeresére nőtt.

A csokimikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást
követi, azaz inkább a tejcsokoládé a keresettebb, de az ét aránya növekszik.

A funkcionális, cukormentes, vegán és egyéb alternatív élelmiszerek iránti kereslet
élénkülése is megmutatkozik.

Továbbá – kis mennyiségben – készülnek például üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű vagy akár paleo mikulások. A mikulásoknál azonban nincs olyan gazdag ízkínálat, mint a szaloncukroknál, de ez a termékek jellegéből és elkészítési módjából is adódik.

2023. 12. 06.
Forrás: NAK
Fotó: Pixabay, Alexa