Ha elegünk volt az idei rövid télből, ha nem, itt a március. A magunk részéről mi már inkább nem pótolnánk az elmaradt hógolyózást az elkövetkezendő hetekben, és úgy tűnik, a természet is egyre inkább hangolódik a kikeletre. Friss levegőre, napfényre és egy jókora gyaloglásra vágytunk, melyből bőven volt is részünk, ezúttal csupa ismert helyen, a Mátra déli oldalán.

Ez a hó már nem sokáig tart ki odafönt sem

Bár a hegy csúcsán még nyomokban összefagyott és összetöpörödött, különböző nagyságú hószigetek vannak, ahogy ereszkedtünk lentebb, mindenfelé hamisítatlan kora tavaszi hangulat vett körbe bennünket. Mátrafüredről a reggeli busszal Kékesig utaztunk, ahol leszállva nagyon élveztük a napindító csendet és nyugalmat.

Erdei pinty – épphogy elénk került, már tovább is röppent

Odafönt egy napos helyen 14 fokot mutatott a hőmérő, amin mi magunk is elcsodálkoztunk, de kétségbe nem vontuk, mert a kabátot majdnem soknak éreztük magunkon. Egy kis körbenézés után megnéztük útvonaltervünket, és útra keltünk.

A kéktúra jelzéseit követve Mátraháza felé haladtunk az erdőn át. Hamar elértünk a Jávoros-forrást, ahol másodjára is megreggeliztünk, és néztük, ahogyan a víz csörgedezik a hegyoldalon lefelé. Mindenfelé madarak énekeltek, a napfény akadálytalanul húzott át a kopár fák között.

Mauro a forrás előtt napozott, amíg mi reggeliztünk

A Somor-patak völgyéhez érve már a kabátot is le kellett venni, olyan jó idő volt. A hegyi vízfolyás sebesen húzott lefelé egyre mélyülő völgyében. Számtalan helyen csörgedezett medre felé a föntebb olvadásnak indult hó, mely a hegy tetejéről az erdőn át összegyűlve gazdagította a patakot.

Az erdőben hangos madárének a zajos patak mellett alig volt hallható

A kopár bokrokon ugráló barátcinegéket nem sikerült lefotózni, mert hamar kereket oldottak közeledtünkre, de a kövek közt zajongó patak nagyon kínálta magát, így róla hoztunk egy képet emlékbe.

Martilapu virágzott mindenfelé a meder másik oldalán, amerre jártunk

Mátraháza mögé érve a kéktúra útvonaláról a piros vonallal jelzett úton haladtunk tovább dél felé. Az egyre lejtősebb szakaszt a sárga pöttyel jelölt jelzéssel ellátott úton határozott emelkedés váltotta fel, ahogyan az mátraházi üdülőktől keletre kerültünk egyet.

Mókuska szemezett velünk pár másodpercig, aztán kereket oldott

Utunknak ezen a részén számos helyen remek kilátás nyílt a hegy oldalára, az alattunk balra húzódó völgy szemközti magaslatait nézve pedig olyan jól látszódott az erdő, hogy ha lett volna türelmünk, egyenként tudtuk volna megszámolni az ott lakó fákat is.

Szorgos kezek épp frissen festették a turistaút jelzéseit. Köszönjük!

A Hanák Kolos kilátónál egy időre megpihentünk, és élveztük a déli napsütést. A tájra telepedett párás-ködös levegő túlságosan messzire nem engedett bennünket ellátni. Be kellett érnünk azzal, hogy a szemből sütő napsugarak a Sár-hegy vonalait azért felismerhetőre festették.

Ha lenne itt látogatószámláló, vajon mit mutatna?

Pár perc tovább gyaloglás után nyugat felé az ikonikus sárga kilátón akadt meg a szemünk. A hatalmas építmény a Sás-tó fölé magasodva talán maga sem tudja, hogy felépülése óta hány turistának mutatta már meg e táj szépségeit. Tériszonyt az erdőbe is magukkal hozó túrázók viszont valószínűleg kevésbé rajonganak az égig érő acélszerkezet nyújtotta körbetekintési lehetőségért.

Ki szeretne oda felmenni?

Átkeltünk a 24-es úton, majd a tó mellett egy adag kakaós keksz elrágcsálása után célba vettük az Eremény-tetőt is, ahol szent nyugalom fogadott bennünket.

Jó lenne még egy kis zöld a tájra, de majd megérkezik az is

A kopár hegyoldal is napfürdőzött, vele együtt a lábaink előtt virító apróságok, melyeket nem volt nehéz észrevenni akkor sem, ha egészen picik voltak.

Tavaszi ködvirág

A Sás-tóhoz vissza érve megnéztük a vadkacsákat, ahogyan békésen pihennek a tó szélén, és egy rigóval is barátkoztunk, akit nem zavart az sem, hogy egészen közelről fotózzuk.

Családi idill hápogóéknál
Ismerős helyeken
Nem fütyült, biztosan ő is reggel szokott

A népszerű kirándulóhelyet magunk mögött hagyva tovább ereszkedtünk lefelé Mátrafüred irányába a sárga háromszöggel jelzett úton. Az erdő csendjét itt már felváltotta a forgalom zaja, ami a közvetlen közelünkben húzódó 24-es útról származott.

Egy kilátóponton még egy utolsó pillantást vetettünk a hegycsúcsra, ahonnan délelőtt elindultunk utunkra, ezután hamar Mátrafüredre értünk. A csendes utcákon átvágva elértük a parkolót, ahol jól esett a túracsomagoktól megszabadulni, és utcai cipőre váltani a bakancsról.

Onnan jöttünk!

A hozzávetőleg 11.5 kilométeres jókora séta fárasztónak nem volt nevezhető, korán sem kellett kelni hozzá, és későn sem értünk vissza a kiindulópontra, miután végigjártuk útvonaltervünket. Számos látnivalójával, hol csendes, hol forgalmas szakaszainak váltakozásával izgalmas és érdekes kalandot ígér mindenkinek. Aki a téli hónapokban egy kicsit elkényelmesedett, de szeretné megmozgatni lábait, mielőtt hegymászásba kezd, nyugodtan próbálja ki ezt az erdei szépségekben gazdag utat!