Ultrakönnyű, kategóriájában a világ legjobbja, akár 200 km/h-s sebességre is képes és 10 ezer láb magasságig emelkedik – különleges kinézete mellett ezek a legfőbb ismertetőjegyei annak a száz százalékban magyar fejlesztésű helikopternek, amelyet a Hír Tv Radar című műsorának stábja is kipróbált.

A csapat a Hungaro-Copter Kft. összeszerelő műhelyében járt, ott, ahol testet, vagyis forgószárnyakat öltött egy fejlesztőmérnök, Farkas Gábor álma. A tulajdonos, ügyvezető elmondta, korábban repült vitorlázóval és merev szárnyúval is, de számára a szabadság kiteljesülését a helikopter jelentette. “Mivel a helikopter az egyik legdrágább eszköz, biztos voltam benne, hogy soha nem tudom ezt megvásárolni. A kollégákkal eldöntöttük, hogy próbáljunk meg építeni egy helikoptert. És megcsináltuk, elsőként egy egyszemélyes helikoptert gyártottunk, majd 2012-ben megkaptuk a Magyar Légügyi Hatóságtól a berepülési engedélyt” – mondta Farkas Gábor.

A verpeléti helikopterfejlesztés egyedülálló, sőt, Európában is csak néhány cég vállalkozik ilyen légi jármű megalkotására, hiszen igen komoly sokrétű műszaki tudás szükséges hozzá. A verpelétiek kilenc fős fejlesztőmérnökökből álló csapata közel 5 éven át tökéletesítette az első prototípust, egyikük Farkas László, aki a kemény munka eredményére, és társaira is büszke. “Egy olyan csapatban részt venni, olyat tenni, alkotni, létrehozni, ami az ember életén talán túlmutat, óriási élmény és megtiszteltetés. Maga a termék és a csapat az, amiért ezt érdemes csinálni” – fogalmazott.

A mérnökök szinte mindent saját maguk kísérleteztek ki. Nem nagyon volt kitől tanulni, mert a helikopterkészítés fázisait minden gyártó szigorú titokként őrzi. Az alkatrészek 90 százaléka a verpeléti gyárban készül, és nagy része egyedi magyar innováció és szabadalom. A fejlesztők elsősorban oktatási célra gyártják helikoptereiket, de felderítésre, mentésre, és védelmi célokra is alkalmas. Farkas Gábor hangsúlyozta, hogy sikerült a Magyar Védelmi Export Ügynökséggel is kötöttek szerződést.

A felszállóhelyen Rács Tamás berepülőpilóta várta a Radar stábját, aki 41 éve szeli az eget helikopterekkel. Pályafutását katonai hivatásos pilótaként kezdte, de éveken át ő közvetítette a magyar Forma 1-es futamokat, s légimentő szolgálatban is repül. A HungaroCopter megálmodója, Farkas Gábor 14 éve kereste meg, hogy legyen az ultrakönnyű helikopter berepülőpilótája. “Egy kicsit elcsodálkoztam, láttam, hogy nagyon komoly gyárrészleg, mérnök- és tervezőmunka, s anyagismeret van mögötte, így hát hivatalosan is elfogadtam a felkérést, és beálltam a cégnél berepülő pilótának” – mondta Rács Tamás, akinek tarsolyában 8500 óra, 29 ezer felszállás van, de ő képezte ki a helikopterek tulajdonosát is.

Rács Tamás elmondta azt is, hogy az ultrakönnyű kategóriában nem rendelkeznek a helikopterek olyan vészrendszerrel, amivel ez a helikopter rendelkezik.

A Hír Tv Radar című műsorának riportja:

2023. április 18.

Korepta Lilla