110 évvel ezelőtt, 1908. november 12-én indulhatott el az első vonat az Eger-Szilvásvárad-Putnok vasútvonalon. Sajnos manapság már csak a hevesi megyeszékhely és Szilvásvárad között járnak a szerelvények.

Annak idején csupán két év kellett a 70 km hosszú vasúti pálya megépítéséhez. A “Bükk-hegység kincsei” Facebook oldalon is beszámolnak az évfordulóról, ahol azt írják: a teljes vonalhossznak csupán 5 százaléka fut vízszintesen, csak a fele egyenes, emellett három alagút, valamint 288 kisebb-nagyobb híd és áteresz megépítésére volt szükség, hogy megindulhasson a vasúti forgalom. Helyenként komplett dombokat hordtak el, hogy valamivel arrébb töltést építsenek az alapanyagból.

Az ipar volt az építkezés oka

A vasút alapvetően a stratégiai fontosságú és kiváló minőségű szén-, cement-, és faanyag elszállítására épült, ám a személy- és turistaforgalom számára is jelentősnek bizonyult. A bányák és gyárak bezárásával a teherforgalom megszűnt, idővel pedig a személyvonatok száma is visszaesett. A vasútvonal a 100. évfordulóját még éppen megélte – írták a közösségi oldalon, nem sokkal később viszont a vonatforgalmat teljesen megszüntették a felső szakaszon, ami hamar az enyészeté lett. Így jelenleg csak az alsó, Eger-Szilvásvárad szakaszon van vonatközlekedés, ott évezhetjük a „Piroska” zakatolását.

2018. november 12.

Szerző: Kékes Online, Bodnár Ádám

Fotó: vonatmagazin.hu