Az Egererdő Zrt. Szilvásváradon, Gyöngyösön és Felsőtárkányban is üzemeltet keskeny nyomtávú vasutakat, melyek a kirándulók körében rendkívül népszerűek. A kisvonatokkal leginkább akkor találkozunk az interneten, amikor menetrendváltozás, vagy valamilyen fejlesztés történik. Mit csinálnak a vonatok télen, hol pihennek, és legfőképpen hol szervizelik őket? Ennek jártunk utána Szilvásváradon, ahol Kovács László, az Egererdő Zrt. vasútüzem vezetője kalauzolt bennünket körbe az ottani két műhelyükben.

Kovács László, Egererdő Zrt.

Beszélgetésünk elején megtudtuk, hogy a késő őszi, valamint a téli szezonban mindenképpen szükséges a járművek javítása, karbantartása, mert a biztonságos közlekedést enélkül nem lehet megoldani. A kocsikat, a mozdonyokat átvizsgálják, valamint a síneket, talpfákat is alaposan szemügyre veszik a szakemberek.

Kovács László azt is elmondta, hogy Európai Uniós csatlakozásunk előtt létezett egy olyan előírásgyűtemény, amely munkájukat szabályozta. Uniós belépésünk után ez nagymértékben változott, melyhez alkalmazkodni kellett. Az azóta eltelt évek alatt a jogalkotó, a hatóság és szakma között egy olyan kapcsolat alakult ki, mely jó irányba mutat: meghallgatják egymás álláspontját, szakvéleményét, és közösen, életszerű, betartható szabályokat hoznak, melyek amellett, hogy a biztonságos közlekedést első helyen tartják szem előtt, gyakorlatban is kivitelezhető megoldásokat rögzítenek.

Az általuk használt MK 48-as mozdonyok az 1960-as években készültek, több, mint 60 darabot gyártottak belőle Győrben. Erőforrásaik álló, soros hathengeres szívó dízelmotorok, 160 lóerő teljesítménnyel. Ez a vonóerő már elegendő a kisvonat 20 km/órával történő mozgatásához. A különböző sebességfokozatok pedig az áttételeken keresztül oldják meg azt, hogy a mozdony az emelkedőkre is fel tudja húzni a szerelvényt.

A műhelybe lépve 3 szerelőállás fogad bennünket, melyeknél 2 esetében szervizakna is van. Az aknákból a forgóvázakhoz, a hajtáslánchoz tudnak hozzáférni, és akár szemrevételezéssel is átvizsgálni a gördülőállományt. Szervizeikben használt alkatrészutánpótlásukat, szervizanyag-ellátásukat szakmai kapcsolataiknak köszönhetően országon belül képesek megoldani, de előfordul az is, hogy egyedileg le kell gyártani egy-egy szükséges alkatrészt, ha az már nem beszerezhető kisvasúti berkeken belül.

Műhelybejárásunk alkalmával az egyik szerelőálláson találtuk meg Szilvi gőzöst. A kis mozdony egykor a Közlekedési Múzeum tulajdona volt. A vasútüzem vezető elmondta, hogy a járművet 1999-ben hozták Szilvásváradra Nagycenkről, mert az az ottani skanzenben rozsdásodott kihasználatlanul. Nagycenk előtt Szilvásváradon állt szolgálatban, így visszatért eredeti szolgálati helyére. Kovács László volt, aki szorgalmazta a mozdony visszaszállítását, és felújítását, mely szerencsére sikerrel járt. Kazánját Szlovákiában javították, a többi részét idehaza. Szilvi gőzöst 1949-ben gyártották, vezetéséhez megfelelő képesítéssel rendelkező szakemberekkel rendelkeznek. Üzemeltetése során fával tüzelik, a helyben kitermelt száraz, kemény fa is elegendő hozzá, nem szükséges mindenképpen szén.

A szilvásváradi szervizcsarnokban találkoztunk egy Lowa L60 dízelmozdonnyal is, melyből az országban összesen kettő van, a másik Szobon található meg. Erről a modellről megtudtuk, hogy Németországban készült, és kardánhajtással működik.

A szakemberek műhelyükben rendelkeznek egy daruval, ennek segítségével a szervizelés során ki tudják emelni akár a motort, akár más, nagyobb alkatrészeket a mozdonyból, amelyeket kézzel nem tudnak mozgatni. A daru melletti szervizállás közelében tekinthettünk meg két felújításra váró motort is.

Kovács Lászlótól megtudtuk, hogy ha szezonban bármilyen probléma van a motorokkal, akkor lehetőségük van azt azonnal cserélni, ez a művelet 2 napot vesz csak igénybe, így a mozdony a forgalomból nem esik ki hosszabb időre. A vasútüzem vezető azt is elmondta, hogy azért rendelkeznek 3 mozdonnyal, mert ezekből 1 tartalékosként várakozik a műhelyben az esetleges műszaki hibák esetére. Szerencsére nem jellemző az ilyen jellegű leállás, mert a kisvasút műszaki állapotáért felelős csapatnak jó gyakorlata van a gördülőállományról való gondoskodásban, amit a járművek láthatóan meghálálnak. Összességében elmondható, hogy az országban üzemelő többi kisvasúthoz viszonyítva az Egererdő Zrt-nek jól felszerelt, jó ellátottságú műhelyei vannak, ahol a szükséges munkálatokat el tudják végezni.

Kovács László és kollégái munkája azonban nem ér véget a kisvasút működtetésével, a másik műhely bejárása alkalmával számos érdekességet tudtunk meg, melyről egy újabb írással fogunk jelentkezni.

2023.11.28.
Kékes Online, Gyetvai Péter
Fotó: Gyetvai Péter