Panoráma Gyöngyös felé cseresznyefavirágzáskor, előtérben a régi víztorony, háttérben a Nagy-hársas

A mögöttünk álló napok szeszélyes időjárása jogosan veti fel a kérdést: milyen évszakot jegyzünk? Bár a Mátrában nem ritka, hogy március végéhez közel járva is havazzon a magasabb területeken, ilyenkor már nem kell tartós hótakaróra számítani. A hétfőn hullót hó már csak foltokban fedi a bérceket, jelezve ezzel, hogy itt a tavasz!

Mivel a jelenlegi veszélyhelyzet nagyban befolyásolja a turisztikai programok szervezését, most virtuálisan mutatjuk be, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján szerkesztőségünk mely 3 túraútvonalat nyilvánította a Mátra legszebb tavaszi útjainak.

Tanösvény a Sár-hegyen

A Sár-hegy – a maga sokszínűségével és ezerarcúságával – valóban a Mátra egyik színfoltja, így tavasz tájékán pedig még inkább igaz ez az állítás. Az Alföld síkjából hirtelen kiemelkedő, mindössze 500 méteres magasságot elérő tömb változatos felszínén sokféle élőhellyel találkozhatunk: a kopár réteken és egykori szőlőültetvényeken át, a fenyveseken túl, a tölgyerdőkig szinte mindennel.

A Sár-hegy Abasár felőli oldalában

Változatos élővilágát és izgalmas geológiai múltját napjainkban egy több állomásos tanösvény hivatott bemutatni. A tavaszi pompába öltözött hegy számtalan növényritkaságot őriz, így természetvédelmi terület. Ezekben a napokban, hetekben nyílik a tavaszi hérics, a leánykökörcsin, az apró nőszirom, a törpemandula, s lassacskán kopár területeit beborítja majd az árvalányhaj is. A változatos környezetben haladó sár-hegyi túrát három helyszínről is megkezdhetjük: Gyöngyösről, a temetőtől indulva, a sárga sáv jelzést követve egy igazán izzasztó emelkedővel juthatunk fel a káprázatos panorámát kínáló Cseplye-tetőre, majd magára a hegy csúcsára. Abasárról a Nádas-dűlőn át kanyargó sárga körút/körtúra jelzésen haladva oldaloghatunk fel a hangulatos Szent Anna-tóhoz és a kápolnához, Mátrafüredről, a Pipis-hegyen át pedig szintén a sárga sáv jelzés vezet bennünket a Sár-hegyre.

A Szent Anna-kápolna

Kékesen innen és túl

Kékestetőről, az Országos Kéktúra színeiben indul kelet felé a Mátra legszebb panorámaútja. Hazánk legmagasabb pontját elhagyva utunk hirtelen ereszkedőbe kezd, majd a Sötét-lápa-nyergétől, a Mátra főgerincén haladva egészen a Markazi-kapuig egy kellemes túrautat követhetünk. Így, március derekán már itt is megmutatkoznak a tavasz első jelei: túránk során törékeny kikeleti hóvirágokkal, petyegetett tüdőfűvel, bogláros szellőrózsával, ibolyákkal, odvas keltikékkel és helyenként már kankalinokkal is találkozhatunk.

Odvas keltike tenger

Kékestetőről kelet felé haladva, az Országos Kék, illetve a sárga sáv jelzését követve a Sötét-lápa-nyerge után kilátópontot kilátópont után érintünk. Először az Erzsébet-szikláról tekinthetünk a Nagy-Galya és a Medves-fennsík felé, majd a Sas-kő meredélyéről addig nézhetünk, ameddig csak a szem ellát.

Káprázatos panoráma a Sas-kőről

Északnyugattól egészen keletig nyílik 180 fokos körpanoráma a Parádi- és a Nógrádi-medencével, a Keleti-Mátrával, a Bükkel, tiszta időben pedig a Magas-Tátráig is ellátni. A Sas-kő déli kilátópontjáról a Vár-völgy, a Kékes-lapos, a Mátraalja települései és az Alföld végtelen rónasága tárul szemünk elé. Sorban következő természetes eredetű kilátónk a Disznó-kő sziklacsoportja, ahonnan az előbb említett Sas-kő nyújtotta látképhez már a Kékes is csatlakozik. A Disznó-kő után a Markazi-kapuban dönthetünk utunk további sorsáról: neki vágunk-e a Kéken az előttünk álló természetes hullámvasútnak tovább Sirok irányába, leereszkedünk a zöld jelzésen az Ilona-vízeséshez majd Parádfürdőre, vagy az említett helyzetünktől pár száz méterrel korábban letérő sárga sáv, majd sárga és kék + jelzéseken visszakapaszkodunk a Kékesre.

Gerinctúra a Felső-Mátrában

A Felső-Mátra egyik legszebb, legkedveltebb túraútvonala a Mátraszentistvánból Ágasvárra vezető gerinctúra, mely szintén az Országosa Kéktúra részét képzi. A megközelítőleg 5 kilométeres túra a Csörgő-patak völgyének északi, felső peremén, a Mátra nyugati irányba húzódó főgerincén kanyarogva kínál páratlan szépségeket.

Virágzik a vadcseresznye, háttérben a Csörgő-völgy és Mátraszentimre

Mátraszentistvánt elhagyva, nagyjából 20-30 perc járásra érjük el a Newton-sziklát, mely utunk első, északkelet felé tájolt kilátópontja. Nevét az itt található hatalmas andezit tömbbe vésett, rejtélyek által övezett feliratról kapta, mely így hangzik: „Newton hitétől mentsen meg az Isten.”

A Newton-szikla

A sziklától pár lépésre áll a Szamár-kő, mely szintén legendás eredetű: egyesek szerint formája által viseli nevét, mások szerint pedig hajdanán, mikor Krisztus urunk Szent Péterrel a Mátra vidékét járta, Jézus e sziklához kötötte szamarát. Itt egyúttal válaszúthoz is érkezünk: az Országos Kéktúrát követve egy kellemes peremúton juthatunk el az Ágasvári-rétre és a turistaházhoz, miközben a Csörgő-völgy oldalából a Felső-Mátra platóját és a távolabb emelkedő Nyugati-Mátra csúcsait láthatjuk, vagy a kék háromszög jelzés mentén egy igazán izzasztó túra keretein belül vehetjük be a szintén káprázatos, nyugatra tájolt panorámát kínáló hajdani Castellum Ágast, azaz a 789 m magas Ágasvár csúcsát.