A Mátra ezernyi túralehetősége közül most egy Mátraháza közelében kanyargó völgyet javaslunk, mely kellemes túrát kínál minden évszakban. A nyugat-kelet irányú Nagy-völgyben nem csak a természeti szépségek, de történelmi emlékek is kísérik túránkat.

A varázslatos ösvényt a kevésbé gyakorlott túrázók is bátran felkereshetik, a Nagy-Hidas-patak partján kanyargó út könnyű, további környékbeli látnivalók felfedezésével egész napos túrát kínál. Bakancsot fel, irány az erdő!

Kellemes túra, üdítő környezet

A Mátra egyik legszebb patakvölgyének kétségkívül a Nagy-völgy ad otthont. A minden évszakban varázslatos túrát nyújtó zöld + jelzés végig a Nagy-Hidas-patak partján, az égerfák között, valamint a régi vasút töltésén halad Mátraházáról Lajosházára – vagy éppen fordítva. A túra könnyűnek minősül, némi felkészülést követően a kezdő túrázók is bátran vállalhatják.

A zöld + jelzés mentén

A nagy-völgyi túrák tervezését mindössze áradáskor célszerű megfontolni, ugyanis ebben az időszakban nagyobb veszélyt jelenthet a megduzzadt patakon való többszörös átkelés. A völgyet délről az Erős-oldal (melynek neve hirtelen meredekségére utal), északról a Szék-lápa, valamint a Nagy-Halmaj és a Válós-tető öleli körül. Általában kevés napsütés szűrődik be a területre, így nyáron szinte egész nap a frissítő levegőt élvezhetjük, télen pedig hó- és jégtartó hatása érvényesül, melynek köszönhetően a jeges patak szépségeiben gyönyörködhetünk.

Az Erős-oldal felől beszűrődő napsugár-nyalábok gyakran idéznek elő káprázatos természeti jelenségeket is, ennek következtében megfigyelhető olykor többek között a Tyndall-effektus is. A természeti szépségeken túl a történelem is végigkíséri nagy-völgyi túránkat, a zöld + jelzést követve az egykor itt közlekedő erdei vasút töltésén is végigsétálhatunk, sőt, sok helyen még az egykori talpfákat vagy vasúti hidak talapzatát is fellelhetjük.

Történelem – régi vasút

A Mátra első keskeny nyomtávú erdei vasútvonala 1906-ban, az Egri Érseki Uradalom megbízásából épült. A 600 milliméter nyomtávolságú pályát a Gyöngyössolymostól északra eső erdei területeken, köztük a Mátraházától északnyugatra kanyargó Nagy-völgyben hozták létre, melyet Nyírjesi vonal névre kereszteltek. Ez, a 20. század elején működő, gazdasági célokat szolgáló vonal a lóvontatású vasutak halmazába tartozott, ami azt jelentette, hogy a vasúti kocsikat nem gőzmozdonyok, hanem lovak vontatták. Egy vagonra általában egy állat jutott. A lóvontatást a Mátravidék területén 1916-ban váltotta le a gőzvontatás, a pályák többségét pedig 1925 és 1930 között cserélték 760 milliméteres nyomtávúra.

Az egykori töltés szorosan követi a patak vonalát

Az első, 1906-os Nyírjesi vonal létrehozását követőn a Mátrában, mint eső után a gomba, úgy „nőttek ki a földből” az erdei vasutak hálózatai. A környéken a Csukás-völgyben majdnem egészen Mátraszentimréig, a Monostor-völgyben, a Nyugati-Mátrában Mátrakeresztes környékén és a Csörgő-völgyben, Galyatető északi és keleti oldalában, de a Kékestető-Mátrafüred között húzódó Csatorna-völgyben is volt keskeny nyomtávú pályán közlekedő erdei vasútforgalom, melyeknek napjainkra már csak töltései lelhetőek fel helyenként. Az említett erdei vasutak gazdasági célokat szolgáltak, főként farönk- és kőszállítást végeztek.

Ilyen volt a lóvasút (Forrás: Magyar Nemzeti Levéltár)

Megközelíthetőség

Mátraháza parkolójából, a zöld négyzet jelzésen ereszkedünk északnyugat felé, a Nagy-Hidas-patak völgyének oldalában, mígnem nagyjából 1100 méter megtétele után keresztezzük a patakot, majd egy rövid cserjeerőn áthaladó szakasz után a Hatökör Ura nevezetű tisztáson lévő elágazáshoz érünk. Itt elhagyjuk a zöld négyzet jelzést, mely Galyatető irányába vezet tovább, s a zöld + jelzéshez csatlakozunk, ezen nyugat felé, tehát balra fordulunk. A széles, enyhén lejtmenetben haladó úton túrázva néhány száz méter múlva keresztezzük az aszfaltozott Görgő-bikki utat, majd továbbra is a zöld + jelzésen maradva, ismét ereszkedünk, utunk újból a Nagy-Hidas-patak völgyébe vezet. Mielőtt a patak partjára érünk, a 2017-es áprilisi havazás által tépázott erdő kidőlt fái, leszakadt ágai okoznak kisebb nehézséget. A vízfolyás partján kicsivel több, mint 2 kilométeren át kanyarog a jelzés festői környezetben, majd Lajosházára, a Mátravasút Gyöngyös-Szalajkaház vonalának egyik megállójába érkezünk. Itt működési idejében akár menetrend szerinti kisvasúttal is tovább utazhatunk, a gyakorlott túrázók a Mátraháza, Sástó irányába meredek, izzasztó kapaszkodót kínáló sárga négyzet jelzésen, a könnyebb túrákat kedvelők a Mátrafüredre tartó zöld sáv, vagy a Gyöngyössolymosra vezető sárga háromszög, majd sárga sáv jelzésen folytathatják útjukat.

A patak vize sosem fagy be teljesen, még vastag jégtakaró esetén is hallani a patak zubogását a jégréteg alatt

 

2021. január 10.

Demecs Norbi