Változó időjárás volt a hétvégén, ezért magunk sem tudtuk, hogy mitévők legyünk, merre induljunk az erdőbe. Úgy gondoltuk, ha nagyon rákezd az égi áldás, akkor hamar nagy sár lehet a lábunk alatt, és nem volt kedvünk a cipőnk talpának állandó kapargatásával foglalkozni. Így hát úgy döntöttünk, olyan utat választunk, ahol saraskodásra nem sok esély van. Március második vasárnapján a Sándorrét tanya mellől nekivágtunk a korábban is gyakran látogatott piros keresztes útnak, és célba vettük a Disznókő őrházat a Hurok úton át. Az az út azért is jó, mert végig aszfaltos, csendes, és számos olyan pontja van, ahol az erdő csodáit alaposan szemügyre lehet venni.

Tavaszi ruhába öltöznek a fák.

Ilyenkor, kora tavasszal az erdei patakokat különösen szeretjük gyakran látogatni, mert a még kopár fák nem állják útját a fentről érkező világosnak, ezért a patakok medrének alját is könnyedén megnézhetjük a víz szélén álldogálva.

Alig indultunk el vasárnapi túránkon, pár tíz méter megtétele után egy csuszka és egy általunk még a környéken nem látott madárka röppent két, az úttól nem túl távoli fára. Sajnos még igen borult volt az ég, és a fák között lombok nélkül sem voltak ideálisak a fényviszonyok, így aggódtunk, vajon milyen képet sikerül haza hozni róla. Itthon némi fotós utómunka után igyekeztünk kihozni a lehető legjobbat a látványból, így már jól látható a szép kis jószág. Hamar rátaláltunk madaras könyvünkben is: egy fakuszt láttunk. Ügyesen, és gyorsan közlekedett a függőlegesen álló fa törzsén, alig győztük követni.

Az úton tovább haladva szitálni kezdett az eső, így a közeli fenyvesbe húzódtunk, ahol vártuk, hátha eláll hamar. Azért a fenyves is rejtegetett sok szépséget: mindjárt a csörgő-csobogó hangok után indulva elénk került a Pál-Bükki-patak.

A hamar jött eső hamar alább is hagyott, így tovább szedtük a lábunkat, és egyre magasabbra jutottunk. A kilométerek fogytak, és az energiánk is, úgyhogy negyed órás eszem-iszom pihenőt tartottunk egy nagy szakadék mellett, ahol gyakran megállunk, ha arra járunk.

Mauro nem volt éhes, ellenben jót nézelődött a farönkről.
Már virágzik a tüdőfű.

Újra útra kelve, majd a patak völgye felett járva már egészen tágra nyílt a látóhatár, akkora a napsugarak áthatoltak a felhőkön, nem csak vakító vakító fénnyel borították a tájat, de a hamar melegedő levegőben a páraképződés is elindult, ami a nagyobb távolságban lévő csúcsokat fátyolosan beborította körös-körül.

Messze van a látóhatár.

A hurok útra érve aztán az utolsó másfél kilométer már könnyedén ment, és rátaláltunk az utunkat ekkor már nem kísérő, hanem keresztező Pál-Bükki patakra, melynek csodálatos zuhogója van kiépítve az aszfaltos út alatt. Óvatosan megközelítettük a patak szélét ott, ahonnan jól látszott a sebesen lefelé iramló víz. Hosszasan fürkésztük az erdei vízfolyást, hogy szemeink jól lakhassanak a nem mindennapi látvánnyal.

Az erdei út alól így bukkan ki a patak.
Órákig tudtuk volna nézni a kristálytiszta vizű zuhatagot.

A vizes csoda után következett egy kicsi vizes csoda: úti célunk közvetlen szomszédságában rátaláltunk a Disznókői-forrásra, ami békésen csobogott az erdő csendjében.

Az őrház előtti kis tisztáson aztán letelepedtünk a tűzrakóhely mellé, és nekifogtunk a második étkezésünknek, mert akkorra már igencsak éhesek voltunk. A bennünket körülvevő erdei nyugalom ránk is jó hatással volt. Az evés végeztével a térképet szétnyitottuk, és találgattunk, melyik hegycsúcsot látjuk épp a közelben kényelmes ülőkénkről.

Csendes magány az erdő közepén.

A visszaúton egyik túratársunk bennünket hátra hagyva haladt, és úgy száz méterrel előttünk az út melletti vizesárok partján lecövekelt. Ahogy közeledtünk, egyik kezével csendre intett bennünket, a másikkal pedig az árok irányába mutogatott. Odalopózva megörültünk mi is a látványnak. Egy szalamandra ácsorgott az árokban csordogáló vízben, és megszeppenten tűrte, ahogy oda guggoltunk, kellőképpen körbefotózzuk, és néhány másodpercnyi videót is megörökítünk róla.

Mindent a szemnek! Kézzel se piszkáljuk a szalamandrát!

Hegyről lefelé mindig könnyebb, mint felfelé. Így volt ez most is, de azért a hurok útról letérésünk előtt megnéztük, milyen a kilátás az útkereszteződéstől pár száz méterre lévő kilátó pontról az Ilona-völgy irányába.

Télen-nyáron szeretjük ezt a kilátást.

Visszafelé sokkal gyorsabban fogytak a kilométerek, a levegő is kellemes hőmérsékletű lett, a szélcsendes útszakaszokon kifejezetten melegünk volt már. Az autóhoz érkezve aztán megszabadultunk csomagjainktól, cipőváltás után pedig elindultunk a falu felé. Kellően megéhezve egy nagy tányér levest, és palacsintát is kértünk az étteremben, ahova túráink befejeztével nem ritkán beülünk a nap végén feltenni az “i”-re a pontot.

A martilapu is virágzik.

Még világosban érkeztünk haza, és este jóleső fáradtsággal bújtunk a takaró alá, ahol az elalváshoz egyetlen egy bárányt sem kellett megszámolni, egy ilyen erdőjárás után az hamar ment anélkül is…

Facebook oldalunkon a beharangozó videó itt megnézhető: https://fb.watch/qMe0VjdynJ/