Legendás mozdonyok és Magyarország legszebb útvonalai várják azokat, akik Gyöngyösre érkeznek kisvonatozni. A Hír Tv Radar című magazinműsorának stábja is felszállt a kis pirosra, de előtte megnézték azt is, hogy a páratlan táj és a zakatolás élménye mellett milyen ritkaságokat rejt a Mátravasút gyöngyösi végállomása.

A különlegességek között Kovács László vasút üzemvető kalauzolta a stábot. Első útjuk a Mátravasutat üzemeltető Egererdő Zrt büszkeségéhez vezetett, ami nem más, mint egy majdnem 70 éves gőzmozdony. 1954-ben készült Romániában, s 2006 óta közlekedik a Mátravasúton. Az öreg hölgy pár éve teljes ráncfelvarráson esett át, a kazánrendszere, a csőrendszere és a futóműve is megújult. Üzembe helyezni majdnem nyolc órába telik, s évente csupán néhány alkalommal szállítja azokat, akik múltidéző utazásra vágynak. A gőzös mellett két nosztalgiakocsi is a gyöngyszemek közé tartozik. Egyikük évtizedeken át egy szőlősben pihent és szerszámokat tároltak benne, ám az Egererdő megmentette az enyészettől. Kovács László azt mondja, különösen nagy figyelmet fordítanak arra, hogy az 1900-as évek elején készült járműveket megőrizzék a jövő nemzedék számára.

A kisvonatok kezdetben elsősorban fűtőanyagot és követ szállítottak, a Mátravasút vonalán az 1920-as évek elején indult meg a személyszállítás is. S míg 1926-ban még csak 8000 utas szállhatott fel rá, 1961-ben már 160 ezer tonna árut és 399 ezer utast szállított a kisvasút. A múltidézés után vissza a jelenbe, s irány a Csinos nevet viselő mozdony, mellyel ezúttal Mátrafüredig robogunk. A mögé csatolt zárt és nyitott kocsi hétköznap is teltházzal szállítja a kisvonat szerelmeseit Mátrafüredre vagy épp Gyöngyössolymos felett az erdő mélyén megbúvó Szalajkaházig.

 

2023. augusztus 26.

Hír Tv, Korepta Lilla