A Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola idén szeptember 1-től viselheti az ökoiskola címet. Braun Péter, az intézmény igazgatója azt mondja, hatalmas megtiszteltetés ez számukra, s egyben munkájuk elismerése is. Kollégáival együtt évtizedek óta nagy figyelmet fordítanak a környezettudatosságra, az egészségnevelésre, s az élményszerű oktatásra. Utóbbit mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a gyermekek pecasuliba járhatnak, de megismerkedhetnek az állattartás és a növénytermesztés rejtelmeivel is.

–        Miben különbözik egy ökoiskola egy átlagos iskolától?

–        Az ökoiskola cím egy hatalmas kitüntetés, ugyanakkor komoly feladat és kihívás is számukra. A kollégáimmal és a diákokkal – a magunk módján – mindent megteszünk azért, hogy hűek legyünk ehhez a címhez. Nemcsak a tanórákon, hanem az iskolai élet minden területén és minden pillanatában nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy környezettudatosságra neveljük tanulóinkat, s kialakítsuk bennünk a felelős és tudatos magatartást. Amellett, hogy szelektíven gyűjtjük a hulladékot, olyan programokat szervezünk, melyek során a saját bőrükön tapasztalhatják meg, hogy egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk környezetünkért és jövőnkért.

–        Hogyan valósul meg mindez a gyakorlatban?

–        Nekünk, tanároknak – a példamutatáson kívül – az a legfőbb feladatunk, hogy játékosan csempésszük be tanulóink mindennapjaiba a környezettudatosságot. Nagyon büszke vagyok a kollégáimra, hiszen egytől egyik végtelenül kreatívak, lelkesek és elkötelezettek, s számtalan színes programot szerveznek a gyermekeknek. Mi mindannyian az élményszerű oktatásban hiszünk, volt például egy olyan programunk, melynek „A szénától a tejig” nevet adtuk. Jó kapcsolatot ápolunk a környéken élő gazdákkal, így a diákok átélhették már a növénytermesztés szépségeit, s bekapcsolódhattak az állatgondozásba is, melynek során megfigyelhették, milyen kemény munka árán kerül egy pohár tej az asztalra. Bízunk abban, hogy egyre több tanítványunk tekint majd értékként a munkára, s hogy igyekezetünknek akár családnevelő funkciója is lehet.

–        Az intézmény fenntartása során is törekszenek a környezettudatosságra?

–        Büszkén mondhatom, hogy iskolánk ezen a téren is folyamatosan fejlődik. Az áramellátásról jelenleg 110 napelem gondoskodik, de van napkollektorunk és PET-palack tömörítőnk is. Mindezeken kívül, ahogyan már említettem, szelektíven gyűjtjük a hulladékot, és a terveink közt szerepel, hogy a jövőben a csapadékvizet is hasznosítjuk majd.

–        A környezettudatosság mellett mekkora szerepet kap az egészséges életmódra nevelés?

–        Iskolánkban komplex egészségmegőrző programot működtetünk. Tagjai vagyunk az iskolagyümölcs és iskolatej programnak, ezenkívül törekszünk arra, hogy diákjaink minél több sportágat próbálhassanak ki. Délutánonként lehetőségük van például focizni, atletizálni, sakkozni, röplabdázni, vagy épp asztaliteniszezni. Hétvégenként közösen túrázunk, de szerveztünk már pecasulit is, ami óriási sikert aratott a gyermekek körében. Kiváló a kapcsolatunk a parádi egészségfejlesztési irodával, ahol szűrővizsgálatokon vehetünk részt, és sok tanácsot kapunk az egészséges táplálkozással kapcsolatban is.

–        Működik a párbeszéd az ökoiskolák közt?

–        Természetesen igen, s nagyon fontosnak tartjuk, hogy jó gyakorlatokat osszunk meg egymással. Bízunk benne, hogy hosszú éveken át tagjai lehetünk ennek az elit klubnak, s hogy a párbeszédek alkalmával új kapuk nyílhatnak meg számunkra. Kollégáimmal és a gyermekekkel együtt azért munkálkodunk majd, hogy idővel az örökös ökoiskola címet is kiérdemeljük.

2018. szeptember 20.

Szerző: KékesOnline, Korepta Lilla

Fotó: beküldött