A Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorának vendége volt ma Horváth László, miniszterelnöki megbízott, országgyűlési képviselő. A beszélgetés bevezetéseként elhangzott, hogy az elmúlt időszakban több tanárbántalmazást rögzítő videó is felkerült az internetre. Ezeken a felvételeken jól látszik, ahogy az agresszív diákok – egyebek mellett Mezőtúron, Budapesten és Nagykátán – szóban, illetve tettlegesen is bántalmaznak, fenyegetnek, megaláznak pedagógusokat.

Felidézték: Sárik Eszter, a Kriminológiai Intézet tudományos főmunkatársa szerint a kutatások azt igazolják, hogy az erőszakos viselkedés hátterében gyakran rendezetlen családi háttér áll. A deviáns esetek minden estben aláássák a pedagógusok tekintélyét és rossz példával szolgálnak a többi gyermek számára, ezért minden ilyen esetet szankció kell, hogy kövessen – fogalmazott Thaisz Miklós, a magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskolaalapítvány ügyvezető igazgatója. Ez egy nagyon komplex kérdés, mert ha egy tanköteles korú gyermeket egy intézményből elbocsájtanak, akkor egy másik iskolában folytatja a tanulmányait, oda viszi tovább a problémákat.

A Kormány döntése értelmében szeptembertől több intézményben iskolaőrség biztosítja majd a rendet a tantestület részeként. Egy ezer fővel elvégzett telefonos közvéleménykutatásból kiderült: a magyar lakosság többsége úgy gondolja, az iskolaőrség alkalmas eszköz lehet a pedagógusok elleni erőszak csökkentésére.

Horváth László miniszterelnöki megbízott, országgyűlési képviselő a beszélgetés során elmondta: az iskolaőrség igénybevétele nem kötelező. Azok az iskolák kapják meg ezt a lehetőséget, ahol erre igény van és kérik. A szolgáltatás, ha már nincs rá szükség, később lemondható. Az iskolaőrség lényege egyébként a visszatartás és az elrettentés, hogy növelje az iskolában dolgozók és tanulók biztonságérzetét, de arra is lehetőséget ad, hogy gyors, erős és hatékony fellépéssel állítsák meg az agresszort. Eddig, ha ilyesmi történt, általában sem a diák, sem a tanár nem szólt róla senkinek. A tanárok adott esetben szakmai kudarcnak is gondolhatták, hiszen sok „szakértő” szerint egy jó tanárnál ilyen nem fordulhat elő. Sokszor azért nem kerül felszínre a bántalmazás ügye, mert ha kimondjuk, hogy ki az agresszor, akkor előkerül a rasszista kártya – emelte ki Horváth László. Amit a médiában látunk, az csak a jéghegy csúcsa. A felszín alatt a mindennapos erőszak, ami szétveri a tanítást és a tanulást, sok intézményben jelen van, ha bevalljuk, ha nem. Ahol ez jelen van, ott nem lehet sem tanulni, sem tanítani, s aki teheti, elmenekül az ilyen iskolából.

Az alapállás az, hogy az áldozatnak joga van a védelemre. Minden tanárnak és diáknak joga van ahhoz, hogy az emberi méltóságát tiszteletben tartsák, joga van ahhoz, hogy biztonságban legyen, és ahhoz, hogy nyugodt környezetben tudjon tanítani és tanulni. Az áldozat mellé kell állni, nem az agresszornak felmentéseket gyártani. A tanárt tisztelni kell: ez a norma, az iskolai alapkövetelmény, és ehhez ragaszkodunk.

A műsorban elhangzott: az áldozathibáztatás elhibázott megközelítés, ami egyébként a politikai baloldalra és a liberálisokra jellemző. Az ő esetükben tudatos politikai állásfoglalás, hogy azt mondják, mindig a kisebbséget kell védeni a többséggel szemben, pedig vannak olyan helyzetek – az iskolai erőszak is ilyen –, amikor a kisebbség tartja sakkban a többséget. Minden szülő alapvető joga, hogy biztonságban tudhassa a gyermekét az iskolában, és hogy a gyermek az elvárható előmenetelben részesülhessen. Ezeket az elveket nem szabad feladnunk, még ha a világ abba az irányba mozdul is.

Az iskolaőrök személyére vonatkozóan Horváth László elmondta: közfeladatot ellátó személyként jogosultak lesznek a szükséges és arányos fellépésre, s ehhez eszközeik is lesznek. Képzésen vesznek részt, s külön részletes előírások vonatkoznak majd arra, hogy milyen rendvédelmi, jogi és pedagógiai ismeretekkel kell rendelkezniük.

2020. 06. 22
Kékes Online, Burián Orsolya
Fotó: Czímer Tamás