A Mátra magasságából, változatosságából és területi kiterjedéséből adódóan a hazai bakancsos gyalogtúrák paradicsoma. A hegység gyalogosan bejárható ösvényeinek összegzése még egy vaskos kötetekből álló trilógia formájában is lehetetlen lenne, s bár a legszebb túrautak kiemelése is komoly feladat, mi azért megpróbálkozunk vele. Következő úti célunk Galyatető, Magyarország második legmagasabb önálló kiemelkedése, ahol az építészeti elismerésekkel díjazott Galya-kilátón és a híres Kodály-kápolnán túl megmutatjuk az 5 legszebb, környékbeli túralehetőséget.

A túratipp-gyűjteményünkben bemutatott útvonalak a Galyatető Turistacentrumtól indulnak, s csak a megjelölt célpontokig részletezik a túraleírást, távolságot és a követendő turistajelzéseket feltüntetve. A megadott információk kiegészítése céljából mindenképpen ajánljuk azok számára, akik kedvet kapnak valamely útvonal felfedezéséhez, hogy beazonosításul használjanak Mátra térképet, online turista útvonaltervezőt vagy a telefonos Természetjáró applikációt.

A Martalóc-völgytől a Fekete-tóig vagy Mátraalmásig

Galyatetőről indulva, a zöld háromszög jelzést követve, a titokzatos Martalóc-völgyön át juthatunk a Fekete-tóhoz vagy Mátraalmásra. A régi sípálya nyomvonalát keresztezve a Péter-hegyese meredek keleti oldalában kanyarog utunk, miközben a Martalóc-forrás is érintjük. Egykor ez a terület adott otthont a Galyatetőn megrendett síugróversenyek lebonyolításának, a természetes anyagokból (kőből és földből) épített síugrósáncok nyomai és azok kifutójának nyiladéka nehezen bár, de még ma is fellelhető. 2 kilométer hegyoldali kanyargás után a Martalóc-völgy fenyveséből egy széles erdészeti útra érve választhatunk, hogy az innen egy kilométer távolságban található Fekete-tóhoz látogatunk el a jelzetlen, de széles utat követve, vagy hazánk egyik legszebb fekvésű települését, Mátraalmást keressük fel a zöld háromszög jelzésen, mely 2,5 kilométeres távolságban fekszik említett útelágazásunktól. A zöld háromszög jelzés egy igen káprázatos helyen, a Szuhai-patak szurdokszerű völgyén vezet a településre.

A Mátra egyik legszebb fekvésű települése, Mátraalmás

A Galya-fennsík

A Galya-tető 964 méter magas csúcsától nyugatra indulva lelhetünk rá a Mátra egyik legszebb kistájára, a Galya-fennsíkra. Az Országos Kéktúra vonalán Mátraszentlászló – Ágasvár irányába haladva, a Vasas utca végén lépünk be a fennsíkot nagy részben jellemző vörösfenyők alkotta erdőbe.

Festői környezetben, kellemes természeti hullámvasúton túrázhatunk a Galyatetőtől 2,2 kilométer távolságban magasodó Piszkéstetőig. Itt egy válaszúthoz érve dönthetünk arról, hogy a piros sávval jelölt meredek ereszkedőn előbb az alig 1 kilométerre fekvő Bőgős-rétre majd Mátraszentimrére, vagy az Országos Kéktúra vonalát tovább követve, a Piszkés-legelőt és annak panorámapontját átszelve az 1,2 kilométer járásnyira elterülő Mátraszentlászlóra túrázunk tovább.

A Nyesettvár és a Károlyvágás

Az Aba nemzetség legmagasabban, valamint az ország második legmagasabban fekvő várhelye Galyatetőtől mindössze 1,8 kilométerre emelkedik. A csúcstól a sárga sáv jelzés követendő, mely délről kerüli a Galya-tömböt, érintve a Galya-csurgó forrást.

Galyatető, Piszkéstető és a Nyesettvár

Itt készüljünk arra, hogy még téli körülmények között is igen vizenyős a talaj, mely a pár tízméteres szakaszon való átkelést nagyban nehezítheti. A körülményes területen való áthatolást követően a jelzés Galyatető alsó üdülőterületének házai között vezet át a műúton, ahonnan 600 méter múlva már az egykori erőd falain belül lehetünk. A vese alakú hegyre a sárga sávból bármilyen kiágazó jelzés ugyan nem vezet, de a térképeken jelölt ösvény a helyszínen is jól követhető, rövid kaptatóval vezetve a sáncgyűrűhöz, közben szép panorámát kínálva Galyatető és Piszkéstető irányába, valamint a sáncról a Kékes és a Keleti-Mátra csúcsai felé is.

A Galya-fennsík és Piszkéstető

A várhely felfedezését követően a sárga sávon folytatva túránkat 500 méter múlva érjük el a Görgő-bikki-utat. A sárga jelzésen 2,3 kilométert tovább ereszkedve a Mátravasút végállomása, a Szalajkaház lehet következő célpontunk.

Panorámaút a Galya-fennsík és Mátraszentlászló között

A 2. pontban jelölt túra kezdeti szakaszával meggyező útvonalon halad alábbi utunk is. A Galya-fennsíkra érve a Vasas utcától fél kilométer múlva érkezünk egy útelágazáshoz, ahol a sárga sávot választjuk a folytatásban. 600 méter gótikus bükkerdőben megtett táv után egy nagy kiterjedésű tarvágás következtében káprázatos északra tájolt panoráma tárul elénk. A Lengyendi-Galyának nevezett terület északi oldalában, majd a Piszkés-tető keleti peremén utunk 1,2 kilométert kanyarog a tarvágás szélén, eközben mindvégig lebilincselő látványt nyújtva a Nógrádi-medencére, a Karancsságra és tiszta időben a Tátrára is. A tarvágást elhagyva visszatérünk az erdőbe, s még 900 méter fák közti barangolás után érjük el Mátraszentászló határát.

A Mogyorós-oromtól a Szépkilátóig

A Turistacentrumtól keletre, Parádsasvár felé indulva vezet utunk a Mátra egyik legszebb kilátópontjához. Ösvényünket az Országos Kéktúra és a piros + kettőse jelöli. A 839 méter magas Mogyorós-orom oldalát érintve, 1,7 kilométert ereszkedve a Rudolftanyai-elágazás pihenőjéhez érünk. Az esőháztól 160 méterre csatlakozik le a piros +, mely Parádsasvárra vezet, sok helyen csúszósan, meredeken. Ha kedvünk tartja, akár a Parádi-medence ékköveként is említett települést is megcélozhatjuk, mely az elágazástól körülbelül 3 kilométerre található. A Szépkilátó, azaz a Nagy-Lápafő felkereséséhez azonban a Kéken gyalogolunk a folytatásban, a Nagy-Lipóttól 600 méter múlva élvezhetjük a páratlan panorámát a Parádi-medencére és a Bükkre nézve. Innen a Vércverés, a Bagoly-kő és a Csór-hegy megmászásával a Mátra-nyeregbe juthatunk, mely a Nagy-Lápafőtől még közel 3,5 kilométeres túrát kínál.