A világ harmadik legmagasabb hegyére, a Nepál és India határán található, 8586 méterig nyúló Kancsendzöngára 2013 tavaszán indult útnak Erőss Zsolt társaságában Kiss Péter, a fiatal gyöngyösi hegymászó. Május 20-án mindketten feljutottak a csúcsra, ám a visszafelé vezető úton megszakadt velük a kapcsolat. Egy ország figyelte lélegzetvisszafojtva a híreket, s várta a csodát, ám pár napon belül biztossá vált, hogy nincs remény. Kiss Péter édesapja fia elvesztésének 10. évfordulóján, pár héttel ezelőtt expedícióra indult a Kancsendzönga 5500 méteren lévő alaptáborába, hogy – ahogyan ő fogalmaz – érezze fia közelségét, s lássa azt a helyet, ahol örök nyugalomra lelt.

Idősebb Kiss Péter a fiával, Attilával vágott neki a fizikailag és lelkileg is megterhelő útnak. A Kiss Péter-emléktúrán pontosan azon az útvonalon zarándokoltak, melyen egy évtizede a fiatalon elhunyt hegymászó is haladt élete legnagyobb kalandja és kihívása felé. Idősebb Kiss Péter megosztotta portálunkkal az emléktúra részleteit, ám előtte felidézte fia gyermek- és fiatalkorát, s elmesélte, mi vonzotta Pétert a hegymászás felé.

„Peti már kisbabaként is hihetetlenül eleven volt, alig múlt 6 hónapos, amikor lábra állt, 10 hónaposan pedig szaladgált a szobában. Már akkor láttuk, hogy a mozgás a lételeme lesz. Ahogyan cseperedett, sokat kirándultunk Mátrafüreden, nem győztük tartani vele a lépést, de ha néha elfáradt, akkor mindig a karjaimba vettem és úgy vittem hazafelé” – meséli az emlékeket az édesapa.

Azt mondja, Peti már általános iskolás korában önállóan járt teljesítménytúrákra. 16 évesen kétszer is elnyerte az Év teljesítménytúrázója címet felnőtt kategóriában. „Volt olyan év, hogy 5 ezer km-t ment, hihetetlenül sok energiával bírt, megállíthatatlan és fáradhatatlan volt. Eleinte csak a környéken túrázott,

idővel azonban már nem volt Magyarországnak olyan szeglete, amit ő ne járt volna be.

Ekkor kezdett külföldön is kihívásokat keresni. Folyamatosan képezte magát, tanult, s olyan gyorsan haladt a ranglétrán, hogy még a tanárai is csodálattal néztek rá” – mondja Péter.

A túrázás mellé idővel egy új szerelem is szegődött, a fiatal sportoló a barlangászatban is kivívta a szakemberek és a társai tiszteletét, szeretetét is.

Megfontolt, óriási tudású, higgadt mászó volt – mondják barátai a mai napig, egy olyan ember, akire mindig, mindenki számíthatott.

Az édesapja azt meséli, mindkét területen vannak olyan eredményei a fiának, amelyeket a mai napig senki sem volt képes utána csinálni.

„Vannak olyan barlangrészek a világban, amiket ő fedezett fel, így az ő nevét őrzik. Szeretett a mélyben lenni is, de a hegyen volt igazán boldog. Bejárta az Alpokat is, melynek minden 4000 méter feletti csúcsát megmászta, összesen nyolcvankettőt. Ő volt az első magyar, akinek ez sikerült. Van olyan hegymászó, aki egész életében ennek csak a töredékére képes, de ő szó szerint zabálta a csúcsokat” – fogalmaz a büszke édesapa. Hozzáteszi, Petinek egy idő után az okozta a legnagyobb gondot, hogy nem volt kivel a magasba indulnia, nem sokan vállalkoztak ugyanis azokra a kihívásokra, amit a fiatal reménység maga elé tűzött. A Tátra főgerincét például egyedül ő mászta meg a magyarok közül úgy, hogy nem volt társa.

Péter azt mondja, fia példaképként tekintett Erőss Zsoltra, ezért különösen boldog volt, amikor a Magyarok a világ nyolcezresein expedíciósorozat egyik alapítója, Kollár Lajos felkérte, hogy tartson Erőss Zsolttal a Kancsendzöngára.

„2013. május 20-a ünnepeként kezdett bevésődni a magyar hegymászás történetébe, hiszen Zsolt és Péter aznap – nepáli idő szerint 18 órakor, egy 24 órás nagyon kemény út után – elérte a 8586 méter magas csúcsot. Két nappal később azonban már az aggodalom váltotta fel az örömöt, ugyanis a lefelé ereszkedés során megszakadt velük a kapcsolat. Május 24-én pedig jött a hír, nincs remény a megmentésükre” – mondja elcsukló hangon Péter édesapja. Hozzáteszi, százszor, ezerszer átgondolták a szakemberekkel, vajon mi történhetett.

„A csúcson készült fotón polár pulóverben volt Péter, ez azt jelenti, hogy pár száz méterrel lentebb levette a kabátját és lerakta a táskáját, mert gyönyörű, napsütéses idő volt. A halála után készült képen azonban kabátban volt, innen tudjuk, hogy a csúcstámadás után visszatért arra a pontra, ahol a holmijait hagyta, s fel is öltözött. Valószínűleg akkor szólhattak neki rádión, hogy Zsolt, méterekkel feljebb rosszul van és nem tud tovább menni. A rádióbeszélgetésen hallani, ahogyan Zsolt azt mondja, ha csak megmozdul, 200-ra ugrik a pulzusa. Sokan mondják azóta, hogy Peti azért ment vissza, mert barlangász is volt, s ők sohasem hagyják hátra a társukat. De én

biztos vagyok abban, hogy mérlegelt, mielőtt visszaindult Zsolthoz, érezhetett magában annyi erőt, hogy segítsen.

Azt hangsúlyozni kell, hogy a segítség ilyenkor azt jelenti, hogy megitatja, megmasszírozza a lábát, a kezét. Amikor odaért, bejelentkeztek a rádión, akkor még mindenki hitt abban, hogy le tudnak jönni. Peti utolsó szavai így hangoztak: „Itt vagyok, masszírozom, indulunk le.” Aztán Péter elindult lefelé, s hogy utána mi történhetett, nem tudni. Lehet, hogy rácsatolt egy régi, jeges kötélre, ami sérült volt és nem bírta a súlyát. De egészségügyi probléma is állhat a háttérben. 36 órát töltött 8000 méteres magasságban, ezért agyödéma, tüdőödéma is kialakulhatott nála. Mint mindenki, így Peti is úgy készült, hogy hazajön, de a hegyen lelt örök nyugalomra.”

Péter azt mondja, fia elvesztése után elhatározta, hogy egyszer végigjárja az útvonal egy részét, s tavaly érezte úgy, hogy lelkileg és fizikailag is készen áll az expedícióra. Egy éven át tervezték, szervezték az utat, s idén, fia halálának 10. évfordulóján másik fia, Attila társaságában indult útnak a Kancsendzönga 5500 méteren lévő alaptábora felé. Az út szervezésében egy cég, s annak alapítója, Sarhan Omar is támogatta őket. A csapat április 8-án indult a több héten át tartó expedícióra, mely komoly kihívásokat tartogatott Péterék számára.

„Hazánkban több helyen, például Kékestetőn is állítottunk Petinek egy emléktáblát, de mindig azt éreztem, hogy szeretnék a közelében lenni.

A hegy felé vezető több hetes utunk során több helyszínen is megálltunk, többek közt egy kis kápolnánál, ahol tábla őrzi Zsolt és Peti emlékét, s ahol egy magyar és székely zászlóval átfont koszorút mi is elhelyeztünk.

Az utunk során rengeteg emberrel találkoztunk, hegymászókkal, akik tisztelettel beszéltek a fiamról és Zsoltról.

Az egyik legmeghatóbb pillanat pedig az volt, amikor egy kínai hegymászó hölgy – aki csúcstámadásra készült a Kancsendzöngára – megkérdezte, szeretnék-e felküldeni vele valamit a csúcsra. Én pedig írtam a fiamnak egy levelet, s hiszem, hogy eljut hozzá”

– mondja Péter halkan.

Id. Kiss Péterék útját olykor szélsőséges időjárás tarkította, az alaptáborba indulás előtti éjszaka 15 cm hó esett, így kétséges volt, reggel el tudnak-e indulni céljuk felé. „Egész éjjel nem aludtam, féltem, hogy nem tud majd felszállni a helikopter, s nem jutunk el az alaptáborba. De reggel, amikor kiléptem a sátorból, szikrázó napsütés és kék ég fogadott, csodálatos idő volt. Gépre szálltunk, és elindultunk a fiam felé. Az alaptáborba érve olyan látvány tárult elénk, melyet lehetetlen szavakba önteni. Csak álltunk egymással szemben, Attila fiam, én és velünk szemben a Kancsendzönga. Körülöttünk pedig a végtelen hó, s olyan csönd, amit soha életemben nem tapasztaltam még.

Minden kisimult, minden nyugodt volt, s csak azt éreztem, hogy megérkeztem, végre a fiam közelében lehetek.

A távolban láttam a csúcsot és azt a helyet is, ahol a fiam örök nyugalomra tért.

Addig a pillanatig nem hittem a megfoghatatlan dolgokban, de

akkor, ott éreztem a fiamat, és tudtam, hogy lát minket”

– mondja Péter.

Hozzáteszi, a Kancsendzönga magába zárta a fiát, de Nepál megajándékozta valamivel, amire ő maga sem számított. „Az ottani és a mi európai életszínvonalunk közt óriási a különbség, mégis, azt kell, hogy mondjam, nekik jóval több kincsük van, mint nekünk. A legszerényebb körülmények közt élők is elégedettek, segítőkészek egymással és másokkal. Látszólag semmijük nincs, mégis, mindenük megvan, ami kell: szeretet, kedvesség, mosoly. Boldogságban élik az életüket, és élményeket gyűjtenek a vagyontárgyak helyett. Örökre hálás leszek nekik, mert megmutatták, hogyan lehet a legnehezebb helyzetben is érteni az élet igazi értelmét. Többet kaptam ezen az expedíción, mint amit reméltem, és hiszem, sőt, tudom, hogy ez az ajándék Petitől érkezett!”