A zarándoklat megújulás, ami a mindennapok mókuskerekéből való kilépés lehetőségét kínálja. Készüljünk arra, hogy végigjárjuk a Mária utat, ennek mátrai szakaszát mutatjuk most!

Peregrino. Zarándok. Aki hosszú kilométereken át gyalogol. Egyedül, társsal, barátokkal, ismerősökkel, ismeretlenekkel. Aki próbált is valaha bármilyen zarándokutat, tudja, semmihez sem hasonlító élmény, amikor egy hátizsákkal nekivág az ember az ismeretlennek. A motiváció különböző, lelki elmélyülés, feltöltődés, kudarcból, életválságból való kilábalás, ezer és egy okot lehetne sorolni. Mielőtt a Mátrán is átvezető Mária útról mesélnénk, pár jó tanács. Minden zarándokút fejben dől el. Az, aki menni akar, menni fog, ám fontos kérdés, megérett-e rá lelkileg és fizikailag. Az utóbbira egyszerűbb a válasz. Attól függően, ki milyen távot választ, érdemes felmérni fizikai erőlétünket, mire vagyunk képesek. Szoktunk-e rendszeresen gyalogolni, akár túrázni, felkészültünk-e az időjárás viszontagságaira, a nem várt helyzetekre, egy több kilós hátizsák cipelésére. A lelki felkészültség nehezebb kérdés, ez valójában az út során derül ki, fejben valóban készen állunk. A magányra, az egyedül töltött hosszú órákra, napokra, a nem várt helyzetek kezelésére, a komfort nélküli lét elviselésére? Amennyiben a válaszunk igen, akkor vágjunk bele. Mert amit egy zarándoklat ad, az semmi máshoz nem fogható.

Mária út a Mátrában

Az egyik legismertebb zarándokút a Szent Jakab út, ami a spanyolországi Santiago de Compostellába vezet több úton keresztül. Magyarországon is létezik két Szent Jakab út, ezek azonban elkerülik a Mátrát. Akik itt szeretnék ezt az élményt átélni, azoknak a Mária utat ajánljuk. Nézzük most ennek az útvonalnak a részleteit! A jelenlegi időjárás arra mindenképpen alkalmas, hogy kisebb szakaszokat felfedezzünk, így aztán a tavaszi napsugarakkal már vállalkozhatunk hosszabb távokra is, amikor az út mentén nyíló vadvirágok, az éledező természet is számos élménnyel ajándékoz meg bennünket. Két útvonalat ismertetünk most, egyik Felső-Mátrából vezet le Abasárig, a másikon innen indulunk tovább Tarnaszentmária felé.

Mátraverebélytől Abasárig

Mátraverebély Szentkútnál érjük el a Mátrát, és Fallóskúton át érünk le a Mátra lábához. Egész pontosan már az Ágasvári turistaháznál találkozunk az egész utat végig kísérő M jellel, ami a legtöbb esetben jelzett turistaútvonallal együtt halad. A teljesség igénye nélkül most mutatunk néhány helyet az útról, ahol érdemes megállni és elidőzni kicsit. A fallóskúti Mária kápolna és Béke királynéja templomról és történetéről mi is többször írtunk már.

Igaz, alig fél évszázados múltra tekint vissza, mégis az egyik legismertebb búcsújáróhellyé vált. Innen jelezett és gyakran járt turistaúton érünk be Mátraszentimrére. Az elmélkedésre itt a római katolikus templomnál nagyszerű alkalom nyílik, ahol Sík Sándor szép sorai olvashatók a Mátráról, illetve a sekrestyénél a költő szobránál idézhetjük fel meghatóan szép verseit a Mátráról.

A piszkéstetői csillagvizsgálót érintve Galyatetőn a Kodály kápolna is meghatározó helye a Mátrának, érdemes itt is elmélyülni a zene felemelő erejében. A lakott településeket elhagyva a M jelet követve – Kék + jelzés –  kanyargunk az erdőben. A Szép kilátásnak nevezett helynél sok autós is megáll, hiszen a Parádi-völgyre és Parádsasvárra meseszép panoráma nyílik innen. A Nagy Lápafő tövében tart utunk, innen kapaszkodunk fel az egykori Kós Károly kilátó helyéhez a Csór-hegyre, majd a Vörösmarty turistaháztól hamarosan már elérjük Mátraházát. Itt már az M jelzés az országos Kékkel halad együtt. Mátraházán ismét alkalmunk nyílik meditációra, a Naphimnusz park erre kiválóan alkalmas. Innen a Kalló-völgyön át érünk le Mátrafüredre a Széky István turistaúton, ami a Mátra első turistaútja volt. Mátrafüredet elhagyva érintjük a Harkály házat, majd a Pipis-hegyen át a Szent Anna kápolna különleges kis csodája mellett ereszkedünk le harmadik magyar királyunk, Aba Sámuel településére, Abasárra. A Szent Anna kápolna története egészen 1768-ra nyúlik vissza, ebben az évben alapította báró Bossányi Gáspár.

Abasártól Tarnaszentmáriáig, Feldebrőig

Abasáron mindenképpen érintsük a Bolt-tetői ásatást, remélhetőleg hamarosan látogatható lesz. Innen szőlőtáblák között érjük Markazt, elsőként az útszéli kápolnát, ahol érdemes megismerkedni történetével és sajátos keresztútjával. A Boldogasszony kápolnát több mint 100 éves szentelték fel, egyediségét az is adja, hogy 1937-ben a Honvéd Hagyományápoló Egyesület kezdeményezésére országosan szorgalmazták, hogy az I. világháború frontkatonáinak emlékére „Hősök ligetét” hozzanak létre, így alakult ki a kápolna körüli fás liget. Innen egyenesen jutunk a Markazi-tó partjára, utunk félig meg is kerüli azt. A tó minden pontjáról más más arcát mutatja a település, szemközt szépen látszik a falu római katolikus temploma. Domoszlón a Mária út érinti római katolikus templomát, így egy kis sétával bejárhatjuk a falut. Innen kettéválik az út, a felső ága Kisnánán át vezet Tarnaszentmáriára, ahol ki is lépünk a Mátrából, hogy a Bükkben folytassuk a túrát. Kisnánán természetesen kötelező látnivaló a legendákban gazdag vár, míg Tarnaszentmária különlegessége középkori kicsiny temploma, ezt semmiképpen ne hagyjuk ki, ha arra járunk. Domoszlótól a másik útvonal Feldebrőn át vezet Egerszalók felé. Feldebrő altemploma európai hírű különlegesség, freskótöredékei egyedülállóak, ahogyan a templom építésének története is.

Mária kertek

Az út során több helyen Mária kertek jöttek létre, hogy legyenek olyan helyek, ahol van hely elmélyedésre, a zarándokoknak megpihenésre. Térségünkben Visontán létesült Mária kert, ezt a Mária út Egyesület alakította ki, a területet az önkormányzat biztosította.

A másik a pálosvörösmarti Mária park, ami magánkezdeményezés nyomán jött létre 2015-ben, központi eleme, amikor Szent István felajánlja a koronát Szűz Máriának.

Amit egy zarándoklat ad, az semmi máshoz nem fogható, írtuk bevezetőnkben. Mindenkit arra biztatunk tehát, vágjon bele, hiszen egyénileg most is lehet kirándulni, válasszon rövidebb távokat, hogy amikor az időjárás is engedi, végigjárja a mátrai Mária utat.

„A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el.” Szent Ágoston

2021. február 23.

Kápolnai Nagy Ágnes

Térképek: Márai út térképes tájékoztató füzet